artikel

Al jaren een begrip in Haaksbergen

Horeca

Vraag in Haaksbergen naar Menzing en je wordt meteen naar de Eibergsestraat 20 gestuurd. Al zo’n dertig jaar bestiert de familie Menzing hier een cafetaria. ‘Onze zaak is een begrip in Haaksbergen’, zeggen Dennnis Menzing (28) en zijn partner Toyna (26) met gepaste trots.

Het is voor de tweede keer dat Menzing deelneemt aan de cafetariaverkiezing. In 1996 kwam hij met zijn ouders ook in de halve finale. ‘We hebben daar veel van geleerd’, vertelt Dennis Menzing, die nu samen met zijn ouders in een vof zit. ‘Het feit dat je veel leert, is voor ons de drijfveer om weer mee te doen. Je wilt graag weten hoe je het doet en waar je staat. Ik ervaar de juryrapporten als erg nuttig.’ Toyna vult aan: ‘Het natuurlijk ook een prima motivatie voor ons personeel, dat ook volledig achter de wedstrijd staat. Het juryrapport is met hen tijdens het werkoverleg doorgenomen. Onze zaak is bovendien de laatste tijd nogal veranderd; dat leek ons een mooie gelegenheid om weer aan de wedstrijd deel te nemen.’

Zo is het naastgelegen café vorig jaar gesloten, zodat de cafetariahouders zich volledig kunnen richten op de eet- en ijssalon. De salon is inmiddels met een serre uitgebreid waardoor veel nieuwe zitplaatsen en een ruimere opzet is gecreëerd. Binnen afzienbare tijd wordt ook het terras vernieuwd en uitgebreid. ‘De uitbreiding van de zaak heeft ons in elk geval meer omzet opgeleverd’, meldt Dennis Menzing. Toyna vult aan: ‘Er komen daardoor gewoonweg steeds meer mensen in de zaak.’

Wachttijd
De inrichting van de cafetaria oogt gezellig, fris en verzorgd. ‘Ik zou zo weer voor de kleurencombinatie rood, zwart en zachtgeel kiezen. Het verveelt nooit’, aldus Menzing. Met het interieur en de nodige extra’s wordt gemikt op een zo breed mogelijk publiek. Drie verse kranten, actuele bladen en een leesmap liggen klaar voor de klanten en er is een speeltafeltje voor de kinderen. Ook hangt een tv in de zaak om de psychologische wachttijd te verkorten.

Bijzonder is ook de lichtbak te noemen. Hierop staan geen prijzen, maar enkel foto’s van eigen producten. Een aantal prijslijsten zijn in de zaak en op de toonbank aanwezig. ‘Dat we frites en snacks verkopen, weten de mensen wel. We vinden de foto’s een veel leukere invulling van de diabak’, meldt Menzing.
Er hangt geen reclamemateriaal, wel moderne kunst van een plaatselijke kunstenaar. ‘Ik hang ook bewust geen reclamemateriaal in de zaak op. Het voegt niets toe en maakt het naar mijn mening alleen maar rommelig’, aldus Menzing.
Opvallend is ook de Coca Cola-koelkast midden in de cafetaria. Klanten kunnen hier zelf een blikje uitpakken. Plastic bekertjes staan er ook bij. ‘Veel mensen drinken graag iets tijdens het wachten.’

Inkoop
Het nieuwe kassasysteem zorgt voor een snellere doorstroming. Bestelling komen op een werkbon de kassa uitrollen. ‘De kassa is door ons zelf geprogrammeerd en is daardoor specifiek op onze zaak gericht’, meldt Toyna. ‘Doordat alle verkochte producten worden geregistreerd, kunnen we daar prima de inkoop op afstemmen.’De laatste tijd verkoopt Eet- en IJssalon ook steeds meer broodjes aan met name bedrijven. Binnenkort laat Menzing een folder hierover bij de plaatselijke bedrijven bezorgen. Ook het ambachtelijke schepijs verkoopt goed. Dennis Menzing volgde hiervoor ruim vijf jaar geleden een cursus ijsbereider. ‘Het is zijn lust en zijn leven’, zegt Toyna.

Kortom, het gaat goed met Eet- en IJssalon Menzing in Haaksbergen. ‘Dat we bij de laatste zes cafetaria’s van Nederland zitten is natuurlijk ook een stuk erkenning voor onze zaak’, besluiten beiden.