artikel

Dubbel feest voor echtpaar Olthof

Horeca

Een zoontje (Nick) èn een plaats in de halve finale van de Cafetaria van het Jaar-verkiezing. Het geluk kon in augustus niet op bij Jeroen (30) en Ilja Olthof (28) van Smulwereld Cafetaria De Violier in Almelo.

De Violier bestaat al zestien jaar. Vijf jaar geleden stapte Jeroen Olthof bij zijn ouders in de zaak. Vorig jaar nam hij met zijn partner de cafetaria definitief over van zijn ouders. ‘Ik heb eerst bij een snackfabrikant gewerkt. Vanuit de productie ben ik chauffeur geworden. Daarna was ik werkzaam als vertegenwoordiger van Elite Salades. Zodoende kwam ik weer veel in cafetaria’s. Je krijgt al snel een bepaalde blik op cafetaria’s. Wat gaat wel en wat gaat niet goed. Die visie was natuurlijk al enigszins ontwikkeld doordat ik vroeger bij mijn ouders had gewerkt. Op een gegeven moment begon het idee bij me te leven om zelf een cafetaria te beginnen. Mijn ouders wilden de zaak toch al verkopen. Nadat ik hen van mijn plannen vertelde, heb ik eerst als bedrijfsleider in De Violier gewerkt. Pas daarna heb ik de zaak definitief overgenomen.’

De cafetaria is ontstaan vanuit de slagerij van Olthof’s ouders. Diverse snacks worden dan ook nog zelfs gemaakt zoals braadworst, karbonade, gehaktbal, saté en soep. Ingekocht wordt hiervoor direct bij het slachthuis. ’Daarmee onderscheiden we ons van onze collega’s.

Voorraad
Door het kassasysteem heeft Olthof zijn voorraad altijd prima op orde. De kassa registreert elk verkocht artikel. ‘Het is dus makkelijk om te zien wat je in voorraad moet hebben. Tevens is te berekenen of er bijvoorbeeld teveel frites wordt weggegeven. De kassa heeft nog meer voordelen. De bestelling aan de counter wordt verwerkt tot werkbon. ‘Met name in de spits is dat ideaal. Eén medewerker rekent af de anderen werken de bestelling af. Dat verkort de wachttijd. Bovendien voorkom je misverstanden. Vroeger schreven we de bestellingen met de hand op. Dan kon het gebeuren dat je elkaars handschrift niet goed kon lezen.

Een sterk punt van De Violier is volgens Olthof de goede brutowinstmarge Deze ligt op 71 tot 72 procent. Om die brutowinstmarge te bereiken is naast veel andere zaken ook discipline nodig van het personeel. ‘We hebben een goed team dat ook kan werken als mijn vrouw of ik er een keertje niet zijn.’

Gedragsregels
Bijzonder is dat Olthof zelf een handboek voor zijn personeel heeft ontworpen. Nieuwe personeelsleden werken eerst een week. In de tweede week krijgen ze in even rustig de tijd om het handboek door te lezen en vragen te stellen. In het boek staan bijvoorbeeld ook gedragsregels waar gasten zich aan moeten houden en waar het personeel op moet toezien. ‘Het zijn vaak kleine dingen die je met zachte hand probeert op te lossen. Voeten op de stoeltjes wil ik bijvoorbeeld niet hebben. Dat doe je thuis ook niet. We zijn natuurlijk wel baas in eigen zaak.’

Onlangs zijn de toiletten van de cafetaria compleet gerenoveerd. ‘Het is belangrijk om bijtijds veranderingen door te voeren. Het interieur is wel tien jaar oud maar ziet er goed uit. ‘We gaan zuinig met onze spullen om.’ In de toekomst wil Olthof nog wat doen aan een betere doorstroming achter de vitrine. Met name achter de kassa is het in de spits krap.’

Sinds drie jaar is hij aangesloten bij de formule Smulwereld en dit bevalt Olthof prima. ‘Er zit een actieve organisatie achter, die telkens met wat nieuws komt om meer omzet te genereren. De sterke formule past goed bij onze klantenkring bestaande uit gezinnen uit de wijk, jongeren, ouderen, passanten en bedrijven.’