artikel

Een zonnige zaak in een gezellige stadsbuurt

Horeca

Voor de derde achtereenvolgende keer dingt Koemans Snacks en Broodjes in Den Haag mee naar de titel Cafetaria van het Jaar. Twee tweede plaatsen blijken voor eigenaar Nico Koemans geen reden om tevreden achterover te leunen. Hij wil de beste zijn. ‘Als ik het niet nogmaals probeer, heb ik er later misschien spijt van.

‘We leren het hele jaar door’, zegt de 43-jarige cafetariaondernemer die in 1986 met zijn zaak begon. ‘Maar ook hecht ik veel waarde aan het oordeel van de wedstrijdjury. Zij komt steeds met essentiële punten die ten goede komen aan de kwaliteit van het bedrijf. Door de vele vragen die je moet beantwoorden, word je als ondernemer nog eens met de neus op de feiten gedrukt. Zo bleek tijdens mijn eerste deelname het handboek voor de bedrijfsvoering te oppervlakkig. Ik werd geconfronteerd met opmerkingen waarop ik moest reageren met: ‘Ho, dat wist ik niet’.’

‘Op grond van tips van de juryleden heb ik het samen met adviesbureau Siebenheller & Partners helemaal herschreven. Alles staat er nu in waarmee de cafetaria optimaal kan functioneren. Bovendien schept het duidelijkheid voor de medewerkers. Ze zijn verplicht het handboek te lezen. Nieuwe medewerkers krijgen een exemplaar twee weken mee naar huis. Vervolgens overhoor ik ze.’

Zijn personeel noemt Nico Koemans een van de factoren die de kracht van zijn bedrijf bepalen. Er is weinig verloop en hij heeft twee medewerkers in dienst die in toerbeurt leidinggevend functioneren. ‘Op termijn willen zij voor zichzelf beginnen. Ik leid ze daar naartoe. Als ze dan maar wel de naam Koemans op de gevel vermelden…’

Ook bezoekt de cafetariaondernemer met zijn personeel geregeld cafetaria’s in heel het land. ‘Dit motiveert enorm. We zien goede dingen, maar ook fouten. Van beiden kunnen we leren. Ik vind trouwens dat de branche in z’n totaliteit kwalitatief groeit. Met name op het platteland heb ik prachtige bedrijven gezien. In de grote steden vind ik de kwaliteit vaak wat minder. Misschien heeft dat een stuk sociale controle in de dorpen te maken. Ondernemers willen niet afgaan’, denkt Koemans.

Fabriekssnacks
De locatie van Koemans Snacks en Broodjes noemt de Haagse cafetariahouder eveneens een sterk punt. ‘De zaak is gevestigd in een aan de zonkant gelegen hoekpand langs een drukke winkelstraat in een gezellige stadsbuurt’, vat hij samen. Koemans onderscheidt zich nauwelijks met zelfbereide producten. Weliswaar heeft hij saté, hete kip en satésaus uit eigen keuken, maar de snacks betrekt de cafetaria via de grossier. ‘De kwaliteit van fabriekssnacks is de laatste jaren fors verbeterd en ook de keuze neemt toe. Nog los van de hygiëne-eisen vind ik zelf maken een beetje flauwekul. Verder zie ik het te vaak gebeuren dat eigen productie van snacks, maar ook activiteiten op het gebied van catering, ten koste gaat van de cafetaria zelf.’

Uitbreiding
Eind dit jaar gaat de cafetaria uitbreiden. Nico Koemans betrekt het naastgelegen pand bij de zaak. De huidige snackbar, nu nog voorzien van een drietal zitjes, krijgt alleen een afhaalbestemming. Het nieuwe deel wordt ingericht als zitruimte die plaats biedt aan 32 extra zitplaatsen. Beiden krijgen een eigen entree en worden van elkaar gescheiden door een glazen wand. De keuken vormt letterlijk en figuurlijk het hart van het bedrijf. Voor het assortiment betekent de uitbreiding weinig verandering.

Koemans: ‘Er komen wat nieuwe schotels op de kaart en de klant kan een lekker wijntje drinken. Maar ik wil voorkomen dat we logistiek in de knoop raken met het afhaalgedeelte. Bijvoorbeeld pannenkoeken of aangeklede biefstukjes blijven taboe. Dit soort gerechten is te arbeidsintensief en weegt qua omzet niet op tegen extra personeel. Bovendien zijn goede, betaalbare koks vandaag de dag amper te vinden. Trouwens, wij zijn geen restaurant, maar een cafetaria.’