artikel

Geliefd om zelfgemaakt stoofvlees

Horeca

Na ruim een jaar gedraaid te hebben met hun nieuw gebouwde cafetaria ‘De Stoofpot’ in Udenhout vonden Ad en Marie José Schellekens de tijd rijp om mee te doen aan de Cafetaria van het jaar verkiezing. ‘We doen bovenal mee om veel van de wedstrijd te leren’, vertelt het ondernemerspaar.

Direct na de opening van hun nieuwe cafetaria in januari 2000 kregen Ad en Marie-José Schellekens van diverse kanten de suggestie aangereikt om mee te doen aan de wedstrijd. ‘De interieurbouwer en onze grossier waren er van overtuigd dat we aan de verkiezing mee moesten doen. Maar we waren daar op dat moment nog niet aan toe’, vertelt Marie-José. ’Na zo’n drukke periode van sloop en nieuwbouw wilden we eerst in rustiger vaarwater komen.’
De cafetariaondernemers zijn er naar eigen zeggen nu aan toe om eens op de ‘weegschaal’ gelegd te worden. Marie-José: We wilden eens zien hoever we konden komen, weten waar we staan. Bovendien is het motiverend voor het personeel. De medewerkers leven op een leuke manier mee.’ Ad vult aan: ‘We staan op scherp. Maar wel op een gezonde manier.’ Het paar denkt veel van de wedstrijd te leren. ‘Van een juryrapport en ook van de gesprekken worden we natuurlijk nooit dommer’.

Nieuwbouw
Na sloop van de oude, eind 1995 overgenomen, cafetaria verrees een nieuw bedrijf dat geheel naar de wensen van het ondernemerspaar is ingericht. ‘De cafetaria die we overnamen was oud en versleten. We hebben daar vier jaar in gedraaid en kregen daardoor wel een idee hoe het niet moest’, aldus Marie-José. ‘Er is nu niets in de routing waarvan ik zeg dat het anders moet zijn’, voegt Ad toe. ‘De gasten kunnen zo de open keuken inkijken en zien mensen aan het werk. Zelfs als het heel druk is geweest, zien zij geen vuile vaat. Want dat staat uit het zicht, het blijft er netjes uitzien.’
De cafetaria heeft een met hekjes afgescheiden verhoogd zitgedeelte waar een kinderhoek is. Ook kunnen de gasten daar terecht voor een kinderfeestje. ‘We draaien dan een videofilm en serveren een kindermenu. De jarige krijgt ook een cadeautje.’

Menu’s
Boven de bakwand hangen kleurige displaydia’s met duidelijke prijslijsten. ‘Ik wil dat de gasten omhoog kijken. In de vitrine ligt het standaardassortiment snacks, ze moeten zien dat we ook wat anders serveren’, vertelt Ad. ‘We proberen heel bewust menuutjes te verkopen, daar valt meer omzet te halen. Bovendien kan een gezin bij ons in een gezellige sfeer uit eten zonder dat het honderden guldens kost. We hebben een zaak met enorme pieken in het afhalen. Dat is wel zeventig procent van onze omzet. Daar valt moeilijk meer weg te halen.’

Op de enorme drukte in de piekuren speelt het paar in door gelijk bij binnenkomst de bestelling op te nemen. Bij het afrekenen krijgt de klant een bon met volgnummer. ‘Klanten krijgen gelijk de aandacht die ze verdienen, ze zijn hun verhaal kwijt. Het voorkomt ook conflicten tussen mensen die in alle drukte voor hun beurt gaan.’

Naam
Buiten de menu’s en de gangbare snacks geniet het bedrijf grote bekendheid door het stoofvlees. ‘We hadden zelfs een keer een klant die bestelde een halve liter stoofvlees om mee te nemen. Hij vroeg er een lepel bij en at het achter elkaar op. Dat stoofvlees maken we zelf volgens het recept van de vorige eigenaar. Die deed dat al 43 jaar op dezelfde manier’, vervolgt Marie-José. ‘Zo is ook onze naam “De Stoofpot” ontstaan. We zochten een pakkende naam die bij het bedrijf past.’Ondanks dat het paar zonder verwachtingen de verkiezing inging, neemt de spanning toe door het bereiken van de halve finale. ‘Ik heb er zelf nog niet zo veel last van. Maar Marie-José kan er bijna niet meer van slapen’, besluit Ad Schellekens.