artikel

Hittegolfje doet Grolsch goed

Horeca

ENSCHEDE – De mini-hittegolf van afgelopen maand en de warme weken in juli geven bierbrouwer Grolsch goede hoop voor de resultaten over het hele jaar. Voor heel 2001 verwacht Grolsch een groei van de nettowinst van 5 tot 7 procent. In het eerste halfjaar echter bleef het resultaat achter. Volgens Grolsch komt dat door een terugloop van de Nederlandse biermarkt.

De nettowinst van de brouwer bleef de eerste zes maanden van dit jaar gelijk aan die van vorig jaar, 11,3 miljoen euro (ƒ25 miljoen). De omzet steeg 4,6 procent tot 129,8 miljoen euro. Prijsverhogingen en groei in het buitenland compenseerden de verslechterende thuismarkt, zo heeft Grolsch woensdag bekendgemaakt.
De totale Nederlandse biermarkt daalde volgens Grolsch met 4 procent ten opzichte van 2000. Verder heeft de vuurwerkramp – Grolsch heeft een brouwerij in Enschede – ook nog doorgewerkt op de omzet van de afgelopen zes maanden. Door de ramp kon Grolsch enige tijd minder bier brouwen.

Geen negatieve effecten
Maar de verzekering van de brouwer bleek dermate goed dat ‘de vuurwerkramp ook in 2001 geen negatieve effecten op de financiële positie en resultaten heeft’, aldus Grolsch in een toelichting. Eind dit jaar wordt een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe Grolsch-brouwerij in Boekelo. ‘In de loop van 2003 zal er voor het eerst gebrouwen en afgevuld kunnen worden’, zegt Grolsch. ‘De brouwerij in Groenlo kan dan begin 2004 gesloten worden en de brouwerij in Enschede in 2005.’ Verder spreekt de brouwer van ‘een geleidelijke vooruitgang van het herstel van het marktaandeel.’ De verkochte volumes van Grolsch buiten Nederland stegen in het afgelopen halfjaar met ruim 20 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2000.