artikel

Hotels Amsterdam stuk leger na aanslagen New York

Horeca

AMSTERDAM (ANP) – De hotelbezetting in Amsterdam is na de aanslagen in New York en Washington met twintig à dertig procent gedaald. Dat stelt directeur A.Grandia van Hotel De l’Europe. Vooral de vier- en vijfsterrenhotels merken de terugslag.

’Direct na de aanslag werd er veel minder gereisd en waren er veel annuleringen voor congressen’, aldus Grandia. Hij merkt dat mensen die niet direct op reis hoeven, nu niet op pad gaan. Hij verwacht dat de markt wel weer zal aantrekken, als er de komende weken niets gebeurt. Ook in restaurants is het volgens hem rustiger dan normaal.

Hotel Renaissance, waarvan het aantal bezoekers doorgaans voor twintig procent uit Amerikanen bestaat, ziet een terugval van twintig procent. De verminderde hotelbezetting is volgens directeur H. Langereis vooral het gevolg van annuleringen van congressen.

In 1991 draaide dit hotel, toen nog Sonesta, ook slecht als gevolg van de Golfoorlog. Toen lag de bezettingsgraad met ongeveer een derde lager dan normaal. Langereis hoopt dat de toeloop weer toeneemt als het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de economie weer stijgt, ‘maar ik kan geen koffiedik kijken.’

In het Amstel Hotel, waar doorgaans een derde deel van de bezoekers uit de Verenigde Staten afkomstig is, is de bezetting ongeveer vijftien procent minder dan normaal. Algemeen directeur C. Beek: ‘Als de stoelbezetting in de vliegtuigen minder is, dan merken de hotels dat ook.’ Volgens hem blijven vooral de toeristen weg, omdat die hun reizen kunnen uitstellen, maar zullen de zakenlieden spoedig weer komen, omdat Amsterdam een belangrijk zakencentrum is.

VVV Amsterdam zegt dat vooral de vier- en vijfsterrenhotels te kampen hebben met een lagere bezettingsgraad. Voor de twee- en driesterrenhotels valt het nog wel mee. Directeur S. Diender meent dat het nog te vroeg is om van een trend te spreken. ‘De Amerikaanse markt reageert altijd heel scherp op dit soort ontwikkelingen’, aldus Diender.

VVV Amsterdam had in de herfst voor de Verenigde Staten een reclamecampagne op het programma staan, maar die is nu in de ijskast gezet. ‘Je moet niet gaan adverteren in een tijd wanneer mensen niet willen reizen’, aldus Diender.