artikel

Internet versterkt promoties

Horeca

Betrek het internet bij uw promoties. Er is een steeds breder aanbod van mogelijkheden. Hieronder vindt u concreet toepasbare hints. E-mail: voeg uw internetadres toe aan iedere e-mail naar gasten en leveranciers (voor het aankondigen van speciale acties, het menu van de maand, het laatste nieuws voor uw vaste klanten). En natuurlijk met een afbeelding […]

Betrek het internet bij uw promoties. Er is een steeds breder aanbod van mogelijkheden. Hieronder vindt u concreet toepasbare hints.

E-mail: voeg uw internetadres toe aan iedere e-mail naar gasten en leveranciers (voor het aankondigen van speciale acties, het menu van de maand, het laatste nieuws voor uw vaste klanten).
En natuurlijk met een afbeelding van de site, zodat het adres nog meer in het oog springt.

Menukaarten/afhaalmenukaarten: vermeld uw internetadres duidelijk en opvallend op alle menukaarten. Ook hier vergezeld van een afbeelding van de site. Zet het menu trouwens ook op uw site. Makkelijk voor gasten die niet over een tastbare kaart beschikken, maar al wel over uw internetadres.

Sandwichborden: zorg dat potentiële gasten niet alleen het dagmenu buiten op het bord zien staan, maar ook uw internetadres. Blijkt u namelijk voor die avond al vol te zitten, dan kunnen ze op uw website alvast het menu voor volgende week lezen en wellicht ook een tafeltje reserveren. Een makkelijk te onthouden adres is een pré.

Advertenties: vermeld het uitgebreide weekmenu met seizoensgerechten op uw internetsite en verwijs potentiële gasten in de advertentie naar de site.

Visitekaartjes: zet het internetadres op de visitekaartjes die in een standaard naast de schaal met afterdinnerpepermunt staan. Vragen om een kaartje doen gasten niet snel; er een meenemen als ze duidelijk in het zicht staan wel.

Rekening/kassabon: uiteraard met het adres van de site erop.

Tafelkaartjes: hiervoor geldt hetzelfde als voor de kassabon/rekening.

Folders: leg op een opvallende plaats folders met uw bedrijfsinformatie en het internetadres neer. Zorg dat iedere folder genummerd is. Plaats op uw website een lijst met winnende nummers. Winnaars krijgen bijvoorbeeld korting op de totale maaltijd of een gratis voorgerecht.

Kleurplaten: uw internetadres op de kleurplaten voor de kinderen (de generatie die waarschijnlijk al beter de weg op internet kent dan de gemiddelde ouder). Maak er een wedstrijd van: de tien mooiste kleurplaten komen iedere maand op uw website te staan. Ziet de winnaar zijn kleurplaat op de website en stuurt hij als bewijs een e-mail, dan krijgt hij zijn tekening geplastificeerd als placemat thuisbezorgd.

Promoartikelen: vermeld uw site-adres duidelijk op T-shirts en petten (en op de bedrijfskleding van uw personeel). Zo attendeert u de onschuldige voorbijganger op uw bedrijf, en kan deze op internet vast de sfeer proeven.

Cadeaubonnen: zet uw internetadres erop. Zorg er daarnaast voor dat gasten de bonnen direct op internet kunnen bestellen en kunnen afrekenen.

E-cards: stuur een e-mailcard naar de jarige gast. (Verjaardagen kunt u bijhouden in een gastenrelatiesysteem.) Vermeld hierop uw site-adres én de mededeling dat de gast vanaf uw site nog meer kaarten kan versturen naar vrienden en kennissen. Bijvoorbeeld om ze uit te nodigen voor een diner in uw restaurant.

Plaatselijke promotie: lift mee op de communicatie-inspanningen van wijk, dorp, stad of streek. Zorg dat uw bedrijf en al uw adressen worden gezien in wijkkranten, actiefolders en toeristische informatie.