artikel

Marcel van Aelst, Okura Amsterdam: ‘We moeten elkaar niet de hel in praten

Horeca

Marcel van Aelst, general manager van Okura, waarschuwt voor al te groot pessimisme. ‘Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. Eigenlijk besef je nog nauwelijks wat de omvang van deze ramp is. Zeker, we zullen er hinder van ondervinden. Ik heb al 14 annuleringen binnengekregen in verband met het IBC (International Broadcast Congres) in de Rai dat vrijdag begint. Maar nog belangrijker is of we allemaal ten prooi vallen aan het doemdenken. Want als we elkaar de hel in gaan praten, dan gaan we terug naar de situatie van de Golfoorlog begin jaren negentig. Dan zie ik het somber in.

Van Aelst heeft woensdagavond Amerikanen opgevangen die gestrand waren op Schiphol. Ook heeft hij direct de veiligheidsprocedures rondom zijn hoteltoren in hartje Amsterdam aangescherpt. De general manager van het vijfsterrenhotel hoopt dat de aanslag een kortetermijneffect heeft en geen effect op lange termijn.

Van Aelst: ‘Ik denk dat de zakenman moet blijven reizen. Hij moet zijn deals sluiten. Maar de individuele reizigers, die ook belangrijk zijn voor ons type hotel, zouden wel eens kunnen besluiten om voorlopig even niet meer te vliegen. En dat zullen we gaan missen. Zeker. Ik denk ook dat de veiligheidseisen in het vliegverkeer fors zullen worden aangescherpt. En dat betekent minder comfort en minder oponthoud.’ Van Aelst heeft zestien jaar in Noord-Amerika gewerkt.