artikel

Verkoop schaal- en schelpdieren blijft stijgen

Horeca

Met name de betere restaurants in Nederland hebben een groeiende belangstelling voor schaal- en schelpdieren, stelt het Nederlands Visbureau in Rijswijk. De eerste verkoopcijfers van de schaal- en schelpdieren in het nieuwe seizoen laten een stijging zien van ongeveer twintig procent ten opzichte van vorig jaar, zegt directeur T. Sintnicolaas van het Visbureau.

Zij sprak donderdag tijdens de officiële opening van het schaal- en schelpdierenseizoen bij de ISPC in Breda waar een schaal- en schelpdierenfestival werd gehouden. ‘Het seizoen is nu ongeveer drie weken aan de gang, maar in Yerseke weten de handelaren al te melden dat ze nu al zo’n twintig procent meer verkocht hebben in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar’, aldus Sintnicolaas.

Het zijn vooral de restaurants die steeds meer kopen. Sintnicolaas zegt dat steeds meer restaurants zich specialiseren in vis en schaal- en schelpdieren. ‘Op die manier willen ze zich onderscheiden van andere eetgelegenheden. Voorbeelden daarvan zijn de restaurants Vis aan de Schelde in Amsterdam en Zeezout in Rotterdam’, aldus Sintnicolaas.

De consument is zelf nog wat terughoudend als het gaat om het klaarmaken van schaal- en schelpdieren. ‘Dat laten ze liever aan de koks over.’ Vrijwel het enige dat op huishoudgas wordt gekookt zijn mosselen en garnalen. Oesters, kokkels, alikruiken, krab en kreeft worden vrijwel niet door de consument zelf bereid. ‘En wulken zijn op zich al heel moeilijk te krijgen. Dat moet je echt vooraf in de viswinkel bestellen.’

Het visbureau verwacht komend seizoen vooral een grote doorbraak in de oesterverkoop in Nederland. Handelaren spreken al over een verkoopstijging in de eerste weken van dertig tot veertig procent, weet Sintnicolaas. ‘Steeds meer restaurants hebben het uit Zeeland afkomstige visfruit op de menukaart staan.’