artikel

10 redenen om wel café-uitbater te worden

Horeca

10 redenen om wel café-uitbater te worden (Maar die vrijwel nooit worden genoemd) 1. Geld verdienen op lange termijnSnel geld verdienen in de horeca is voor weinigen weggelegd. Wie gaat ondernemen moet er minstens tien jaar voor uittrekken. De eerste jaren sober leven, goed zijn administratie bijhouden, verantwoord investeren en langzaam de zaak uitbreiden. Gestreefd […]

10 redenen om wel café-uitbater te worden
(Maar die vrijwel nooit worden genoemd)

1. Geld verdienen op lange termijn
Snel geld verdienen in de horeca is voor weinigen weggelegd. Wie gaat ondernemen moet er minstens tien jaar voor uittrekken. De eerste jaren sober leven, goed zijn administratie bijhouden, verantwoord investeren en langzaam de zaak uitbreiden. Gestreefd moet worden het pand in eigendom te krijgen, want wie alleen de goodwill en inventaris overneemt zal nooit kunnen cashen. Geld verdienen op lange termijn wordt vrijwel nooit door een starter als reden genoemd.

2. Goed zijn voor jezelf, je medewerkers en je gasten
Wie ondernemer is, moet toch het gevoel hebben dat zijn leven zo leuker is dan leven zonder eigen bedrijf. Anders is het een heel ingewikkelde wijze van geld verdienen. Maar wie niet goed is voor zichzelf, kan niet goed zijn voor zijn gasten of voor zijn medewerkers. Goed zijn voor jezelf is tijd nemen om te lezen, te denken, te praten over de toekomst van het bedrijf. Ook dat is werken. En één keer per jaar op vakantie gaan en tijd nemen voor de relatie. Wie dat niet doet, kan op den duur uit balans raken en dat heeft weer een nadelig effect op de manier van benaderen richting medewerkers en klanten.

3. Je houdt van mensen en distantie
Houden van mensen is een belangrijke reden om horecaondernemer te worden. Horeca is een people’s business met aandacht voor mensen en hun wensen als belangrijkste product. Het risico bestaat dat contacten met klanten en medewerkers te emotioneel worden waardoor zakelijke afwegingen lastig worden. Vaste klanten krijgen te veel voorrechten, medewerkers worden met verschillende maten gemeten. Het resultaat is een verlies van grip op de onderneming en een verstoring van de teamgeest. Een zekere mate van distantie is daarom belangrijk.

4. Je houdt van organiseren en van management
Deze reden heb ik startende ondernemers weinig horen noemen. Terwijl organisatietalent en managementtalent de belangrijkste kwaliteiten zijn om een onderneming te laten floreren. Je moet het leuk vinden om problemen op te lossen, iedere dag weer. Je moet geduld hebben met medewerkers, je moet plannen kunnen maken, die goed op papier kunnen zetten en je moet goed hoofd- en bijzaken kunnen scheiden, zeker naarmate de zaak groter wordt.

5. Je vindt cijfers belangrijk
Deze motivatie voor het vak van caféondernemer hoor ik ook heel weinig. Begrijpelijk, want geen klant komt binnen omdat de kastelein een rekenwonder is. Maar dagelijks of wekelijks overzichten van de omzet, in januari of februari het jaarverslag met daarin de financiële resultaten, zijn onmisbare gegevens om een bedrijf te leiden, groot of klein. Ondernemerschap is geen hobby. Zodra andere mensen in dienst zijn van de onderneming wordt het een serieus spel. Op grond van cijfers kun je sturen. Omzet per dagdeel, productiviteit per medewerker, winners en losers in het assortiment. Wie die informatie heeft, kan gemotiveerde beslissingen nemen en heeft meer rust en ruimte om zijn klanten te helpen.

6. Je houdt van coachen
Het gebeurt nog vaak: afgeven op medewerkers. De jeugd is lui en weet niet wat werken is. Wie zoiets zegt, heeft geen grip op zijn personeelsbeleid. Gedrag van een medewerker is ook een reflectie van de organisatie en sfeer in een bedrijf waarvoor de ondernemer verantwoordelijk is. Is de medewerker lui, dan kan het zijn dat hij niet weet wat zijn taken zijn of misschien voelt hij zich niet gewaardeerd. Medewerkers willen in feite maar een ding: duidelijkheid. Dus: trainen, handboeken maken, alles uitleggen, blijven coachen. En nooit verwachten dat ze automatisch dezelfde instelling hebben als de ondernemer. Leg haalbare welomschreven normen aan. Daarmee voorkom je teleurstellingen en onbegrip.

7. Als je ondernemer bent is horeca geen hobby meer
Omdat horeca zo leuk is, trekt het ondernemers aan die houden van glamour en gezelligheid. Wat ze als klant hebben beleefd, willen ze dagelijks beleven. En aan de vrolijkheid nog geld verdienen ook. Onzin: ondernemerschap betekent niet meer uitgaan in je eigen bedrijf. Een goede ondernemer vindt dat niet erg.

8. Je bent verantwoordelijk voor succes en voor falen
Niet de omstandigheden geven de doorslag bij succes. Dat is de ondernemer (of het echtpaar) en niemand anders. Ondernemer zijn is niets anders dan het over het talent beschikken de omstandigheden naar je hand te zetten. Als dat niet lukt, ligt het niet aan de gemeente, de concurrent, of de markt, maar aan jezelf. Dat is de grote uitdaging van ondernemen.

9. Je kunt goed omgaan met zich wijzigende omstandigheden
Flexibiliteit is een toverwoord voor goed ondernemerschap. Kansen zien, bedreigingen ombuigen in een kans, niet nerveus worden van risico’s, leren van je fouten. Goed op de hoogte zijn van gemeentelijke plannen, goede contacten onderhouden met de buren, weten wat collega’s gaan doen, weten hoe de markt zich ontwikkelt. Kennis is macht, een kennisvoorsprong is een kans. Een goede ondernemer vindt tijd om zeer regelmatig na te denken over de toekomst.

10. Je wilt slimmer worden
Bij heel veel bedrijven komt na een paar jaar de sleet erin. De passie is er af, de nieuwsgierigheid wordt ingeruild voor berusting en soms cynisme. Het assortiment blijft hetzelfde, het interieur vertoont slijtage, het klantenbestand verandert niet. Stilstand is achteruitgang. Een ondernemer moet elke dag slimmer willen worden. Die tekst moet boven zijn bed hangen of als screensaver op zijn computer zitten: ik wil slimmer worden. Slimmer in zijn vak, slimmer in management, slimmer in de afstemming privé-leven en zakelijk leven.

Buitenstaanders beseffen helemaal niet hoe ingewikkeld het vak van horecaondernemer is. Startende ondernemers zien alleen de zonnige kanten van het beroep. Het is haast onmogelijk om alle bovengenoemde kwaliteiten in één persoon te verenigen. Die ideale ondernemer bestaat niet. Wie zijn sterke en zwakke punten kent, probeert adviseurs in te schakelen voor de terreinen die hij minder beheerst.Een caféhouder moet bovenal zijn ziel in het bedrijf leggen. Daar komen de klanten op af. Tegelijkertijd wordt een zwaar beroep gedaan op zijn organisatietalent en gezonde verstand om de zaak draaiende te houden. Wie dan nog na jaren de passie bezit om er iedere dag iets van te maken, verdient een standbeeld. Gelukkig zijn er nog steeds vele caféhouders die hiervoor in aanmerking komen.