artikel

Bio-kroket voorlopig niet in smulmuur

Horeca

Snackbaruitbaters in Nederland zijn nog lang niet toe aan biologische snacks in hun winkel. Te weinig geldelijk gewin, klinkt het collectief op de verwijtende vragen van belangenvereniging Milieudefensie. Alleen de relatief nieuwe Nederlandse fastfoodbedrijven New York Pizza en Shakie’s zien brood in eko-snacks.

Op eetplekken van grote jongens als McDonald’s en Pizza Hut is voorlopig geen EKO-product te vinden. Een onderzoek van Milieudefensie naar het EKO-aanbod van de Nederlandse fastfoodsector liep uit op een teleurstelling. ‘We werden in de vergadering uitgelachen toen we het aankaartten’, aldus de directeur van Snack World. ‘Febo gaat biologisch niet trekken’, verklaarde de woordvoerder van het bekende familiebedrijf kortaf.

’Je bent eigenlijk knettergek als je het doet’, erkent oprichter P. Vorst van New York Pizza. Hij is twee jaar bezig geweest met om voldoende ingrediënten voor de biopizza te verzamelen. Saus koopt het bedrijf in consumentenverpakking, waardoor een enorme berg afval ontstaat. ‘Een boer die duizend biologische worsten per week kan leveren, is moeilijk te vinden.’ De pizza moet op een aparte plek worden gemaakt, met apart gerei.

De afgelopen drie maanden is de warme deegversnapering geïntroduceerd bij het publiek. ‘Het was niet de beste introductie’, aldus Vorst. De kooplust van de consument bepaalt of de eco-pizza in het assortiment van New York Pizza blijft. Of die navolging krijgt, is zeer de vraag. ‘Twee jaar werken aan een product: dat krijg ik er nooit door’, aldus L. Poillot van fastfoodketen Servex (Pizza Hut en Swirl’s).

Daarbij moppert Vorst dat de controleur van het eco-keurmerk Skal de eco-pizza liever ziet komen dan gaan. ‘We zijn op de pijnbank gelegd. Alleen dankzij het ministerie in Den Haag kregen we het keurmerk. Eigenlijk moeten namelijk al onze locaties een eigen certificaat hebben. We worden gedoogd. Skal heeft geen ervaring met fasfoodketens. Er moet aparte wetgeving komen.’

Krokettenfabrikant Ad van Geloven deelt de ervaring van New York Pizza. Omdat de cateraar Albron vroeg om biologische snacks werden de Bio Kroket en de Bio Bamischijf geboren. ‘Wij werken met 23 leveranciers om een kroketje te maken. Als een van hen de bestelling niet meer aankan, moeten wij opnieuw het keurmerk verdienen’, aldus M. de Visser van de kroketfabriek. Hij kan nog niet zeggen of de hapjes succes hebben.

Servex houdt de boot af. Ook al benadrukt Milieudefensie dat het eenvoudig is om voldoende bio-aardappelen te krijgen. Het veelvuldig gebruik van gifpieper Bintje (veel bestrijdingsmiddelen) is de club een doorn in het oog. ‘Friet en biologisch; die link legt het publiek niet’, vreest Poillot. Servex heeft voorlopig alleen biologische koffie op de NS-stations. Poillot: ‘Wij zijn trendvolgers. Vraagt de consument om eco dan gaan wij mee’.