artikel

McKlik

Horeca

De doelstelling van McDonald’s is om de omzet in de komende tien jaar te verdubbelen. We mogen dit niet onderschatten. Dit is tenslotte het bedrijf dat met innovaties zoals de big mac als de kipnuggets voor de dag kwam.

Aan die big mac zit trouwens een mooi verhaal vast. Die werd namelijk uitgevonden door een franchiser in Pittsburgh. Toen hij zijn idee op de ‘Hamburger University’ in Oakbrook, een voorstadje van Chicago, wilde uitleggen waren daar natuurlijk niet de juiste broodjes voorhanden. Om toch zijn idee te promoten nam hij maar een paar asbakken en servetjes, bouwde een virtuele big mac en heeft op die wijze de hoge pieten aldaar ervan kunnen overtuigen dat dit werkelijk een grandioos idee was. De big mac is het best verkochte fastfoodartikel aller tijden. De fastfoodgigant begrijpt ook wel dat ze die verdubbeling met alleen hamburgers en frites nooit zullen bewerkstelligen. Vandaar dat ze met allerlei concepten aan het experimenteren zijn. Ik noemde in deze column wel eens de zogenaamde McDiners; een concept uit de jaren-50 en voorloper van de hedendaagse fastfoodketens. De diners hebben een menukaart van vier pagina’s en volledige sit-downservice.

Op dit moment zijn er 12 gepland. Ook gaat McDonald’s komend jaar 25 McTreats openen. Dit zijn vrij kleine kiosken die alleen maar desserts bieden. Dit lijkt niet veel ten opzichte van de 28.000 restaurants wereldwijd, maar geeft aan dat het bedrijf ‘anders’ aan het denken is. Verder gaat ze door met de McSnacks. Dit zijn kleinere restaurants met minder zitplaatsen en een beperkte kaart bedoeld voor dorpen die een normale McDonald’s niet kunnen dragen, maar zo’n kleinere unit wel. Komend jaar opent een nieuwe sandwichlijn, New Tastes genaamd. Dit worden topkwaliteit bief- en kipsandwiches waar de klanten ook hun sidedishes bij kunnen kiezen. Dit wordt dan McPick genoemd; een hele nieuwe stap voor McDonald’s waar je voorheen nooit keuzes had.

Het mooiste initiatief vind ik hun experiment met computers. Inspelend op de internetcaférage en worden restaurants uitgerust met computers en supersnelle internetlijnen. Dit zit nog in het experimentele stadium maar de allereerste zogenaamde McClicks bevinden zich in Miami, Boston, Albuquerque, New York en ook eentje in Israël. Je kunt er gewoon een hamburger met frites en fris bestellen, maar ook even je e-mail checken of op het web surfen. Wel wordt er strikt nagegaan welke sites je aldaar bezoekt.