artikel

Meningen over soep in snackbarassortiment lopen uiteen

Horeca

Soep beperkt zich in de snackbar van oudsher veelal tot een soep van de dag of snert. “Heden erwtensoep”, prijzen cafetaria’s in de wintermaanden nog al eens aan. Om ter plekke te nuttigen of om rechtstreeks uit de diepvries – en niet zelden op bestelling – in literbekers mee naar huis te nemen. Als een soort service van de zaak. Terwijl in grotere steden een aantal formules met soep als snelle hap de laatste jaren goede zaken doet, hangt het product er in de traditionele cafetaria nog steeds een beetje bij.

Meningen over soep in snackbarassortiment lopen uiteen

Met soep kun je alle kanten op. Er zijn variaties te over, het heeft een gezond imago, is snel te serveren en met actuele verpakkingsinnovaties voor meenemers goed warm te houden. Wat weerhoudt een groot deel van de cafetariabranche er eigenlijk van om zich nadrukkelijker te richten op soep als een op zich zelfstaande snack? Zien zij het wellicht als trend die vanzelf weer overwaait, of liggen er aan hun terughoudendheid andere motieven ten grondslag?

Aan soepproducent Unox zal het in ieder geval niet liggen. Het bedrijf ziet voor soep een gat in de fastfoodmarkt en introduceerde vorig jaar Soup Factory. Dit concept biedt cafetaria’s de mogelijkheid om op eenvoudige wijze soep in het assortiment op te nemen. Het product bestaat uit een serie van 20 geconcentreerde vloeibare soepen, die specifiek zijn ontwikkeld voor de verkoop buitenshuis. De soepen zijn verpakt in transparante zakken en, volgens Unox, ook buiten de koeling lang houdbaar. Een in bruikleen gegeven presentatiesysteem promoot de verkoop in elk type locatie.

Blijvertje
Voorzitter Johan van der Weerd van ondernemersorganisatie KHN sector Fastfood en IJsbedrijven ziet soep zonder meer als een fastfoodproduct. ‘En het is geen trend, maar een blijvertje’, zo weet hij zeker. ‘Je ziet het aan de speciale formules. Die hebben al enige jaren over klandizie niets te klagen. Aan de andere kant is soep in de snackbar is toch een ander verhaal. Het is net als bij pizza’s. Kun je het er als ondernemer in je assortiment nog wel bij hebben?’

Volgens Van der Weerd brengt een groter soepaanbod veranderingen in de bedrijfsvoering teweeg. ‘Het assortiment van cafetaria’s is vaak al te breed. Met name kleine ondernemers moeten zich afvragen of zij een dergelijke uitbreiding van het aanbod ook logistiek aankunnen. En dan heb ik het niet eens over de vraag of de soepen ambachtelijk worden bereid of dat ze uit een blik of zak komen. De cafetariahouder zal bij zichzelf te rade moeten gaan of hij uit soepen extra omzet en rendement genereert. Gaat het niet ten koste van het traditionele assortiment? Bovendien hangt het van het type snackbar af. Voor een zaak in bijvoorbeeld een winkelcentrum of met een toeristische toeloop zie ik mogelijkheden. Maar bij een buurtcafetaria is dat minder, tenzij er veel tweeverdieners wonen. Een klantenonderzoek kan dan ook geen kwaad.’

De branchevoorman brengt voorts onder de aandacht dat aan uitbreiding van de kaart met soepvarianten een stuk promotie vastzit. ‘Meerdere soepen kunnen alleen dan een waardevolle aanvulling zijn, als een cafetariahouder duidelijk maakt hoe hij het product in zijn formule opneemt. Zet hij soep alleen weg als maaltijdcomponent, of presenteert hij het daarnaast als losse snack? Dat moet hij richting klant communiceren’, aldus Van der Weerd.

Gratis‘
Negen van de tien cafetaria’s verkopen niet of nauwelijks soep. Toch moet dit product in de snackbar verkrijgbaar zijn’, vindt formulemanager Roger Gielen van samenwerkingsverband Snackpoint. ‘Zowel om ter plekke op te eten als om mee te nemen.’ Hij is het met Van der Weerd eens dat als een ondernemer tot soepverkoop overgaat, hij dit wel eerst goed moet promoten. ‘Je kunt zelf een markt creëren door bijvoorbeeld de eerste week de soep gratis te verstrekken. Toevallig heeft een aantal bij ons aangesloten zaken dat onlangs gedaan en dat heeft ze geen windeieren gelegd.’

Gielen is verder van mening dat het assortiment met een ruimere sortering aan soep niet per se te groot hoeft te worden. ‘Dit product voegt wat nieuws toe. Soep is écht een aanvulling op het assortiment. Je kunt beter hier voor kiezen dan voor de zoveelste gehaktstaaf. Daarnaast is het een gegeven dat de gemaksmarkt steeds verder uitbreidt. Als de snackbar het niet verkoopt, zijn het wel de supermarkten en tankshops waar de klant voor een beker soep terecht kan.’

Directeur Wim Markwat van franchiseorganisatie Snackworld laat een beduidend afwijzender geluid horen. ‘Soep is een product dat moeilijk mee te nemen is’, zo luidt zijn eerste reactie. ‘Maar bovenal verwacht de consument geen soep in de cafetaria. De introductie van pizza’s in de snackbar liep destijds evenmin. Onze branche moet zijn heil zoeken in producten die passen in de traditionele bedrijfsfilosofie. En dat is een lekkere vette hap. Fabriekssoep die je à la minute bereidt, kun je net zo goed thuis maken. Onderscheid door ambachtelijk gemaakte soep? Niet doen! Ik ben tegenstander van ambachtelijke producten in de snackbar. Een cafetaria is een systeemwinkel, waarin productiviteit voorop moet staan. Zelf soep maken past daar dus absoluut niet in’, meent Markwat.