artikel

Palm: oude waarden in nieuw jasje

Horeca

Waar pils ophoudt en speciaalbier begint. Als het aan de brouwers van Palm ligt, is dit de plaats in de markt van het amberkleurige bier uit Steenhuffel. Wie iets anders wil dan pils, maar niet gecharmeerd is van een hoog alcoholisch speciaalbier, is met een Palm goed af. Misset Horeca bezocht de brouwerij en dronk de Palmpjes alvast uit de nieuwe glazen.

Palm: oude waarden in nieuw jasje

Amberbieren worden ze wel genoemd. De lichtbruine speciaalbieren van Belgische origine met een alcoholgehalte van vijf procent. Na de Eerste Wereldoorlog gingen diverse Belgische brouwers een bovengistend bier brouwen, gemodelleerd naar de Engelse ales.

Vandaag de dag behoort Palm, samen met De Koninck, tot de bekendste exponenten in dit segment; al loopt de smaak van beide bieren sterk uiteen. Het ging de twee eind jaren ’80 zo goed op de Nederlandse markt dat diverse Nederlandse bierbrouwers met een eigen variant kwamen. Een aantal is inmiddels verdwenen, al houdt Vos van Heineken manmoedig stand. Op de naam van dit bier is destijds ietwat gnuivend gereageerd door de brouwers van Palm. In het logo van deze brouwerij prijkt een Belgisch trekpaard, oftewel de Brabantse Vos.Aan deze steek onder water vanuit Holland wordt gerefereerd als de redactie een kijkje neemt in de stoeterij die Palm er op na houdt in het nabij de brouwerij gelegen Domein Diepensteyn. Een op eeuwenoude fundamenten herbouwd kasteel. Een uitgekiend fokprogramma moet de trekpaarden weer een uiterlijk geven dat sierlijkheid, kracht en souplesse in zich verenigt.

Nieuw bezoekerscentrum
De inspanningen om zowel domein als vospaard voor het nageslacht te behouden, passen in de bedrijfsfilosofie van Palm. Om diezelfde reden nam de brouwerij een paar jaar geleden het noodlijdende Rodenbach over en participeert ze in geuzebrouwerij Frank Boon. Dit met als doel om de typisch Belgische bieren die in beide brouwerijen worden gebrouwen niet te laten verdwijnen. Recentelijk nam Palm ook een meerderheidsbelang in Brouwerij De Gouden Boom. Bekend om zijn Brugse tripel.Op de dag van de rondleiding staat echter Palm centraal. Of eigenlijk de Dobbel Palm. Ieder najaar tijdelijk gebrouwen in plaats van de ‘gewone’ Palm. Met een half procent meer alcohol (5,5%) is het bier iets voller van smaak.

De frisse Palmpjes worden getapt in het recent geopende bezoekerscentrum. Gevestigd in het oudste gedeelte van de brouwerij en een bezoek meer dan waard. Moderne architectuur in combinatie met oude attributen waaronder twee historische vrachtwagens. Een van de gevaartes is hoog achter de strak vormgegeven bar geplaatst.De bieren worden getapt in het nieuwe glas dat Palm eind januari op de Nederlandse markt zal introduceren. Het model is nog het best te typeren als ‘een wulps vaasje’. Volgens hoofd horeca Nederland Marcel Marck zal het nieuwe glas niet in plaats komen van het bekende bolle model, maar ernaast worden gepositioneerd. Palm bedient hiermee zowel de pilsdrinkers met een hoger drinktempo als de genieters die een Bourgondisch glas prefereren. Het ronde logo van het bier maakt plaats voor een ruitvormige, dynamischer variant. Let maar eens op het vospaard. Dit staat niet langer stil, maar lijkt in draf op de drinker af te komen.

Historie en toekomst
De Palm-brouwerij is de grootste onafhankelijke familiebrouwerij van België Jaarlijks wordt er een hoeveelheid Palm gebrouwen die overeenkomt met 300 miljoen glazen. Om dit bier te laten gisten beschikt de brouwerij over 36 roestvrijstalen gistingstanks. Ieder goed voor één miljoen glazen Palm.Bier is een serieuze zaak in België Een rondleiding bij een brouwerij is dan ook geen kwestie van vlot langs de brouwketels om zo snel mogelijk aan de degustatie te kunnen beginnen. Tuurlijk, met dat laatste eindigt de tour natuurlijk. Maar tegen de tijd dat de Dobbel Palm in de glazen stroomt, weet de redactie van Misset Horeca niet alleen precies hoe het bier gebrouwen wordt. Ook is geroken van de hop en een kijkje genomen in de kruidenkamer. Historie en toekomstvisie van het merk zijn uit de doeken gedaan. Public-relationsmanager Peter Buelens zegt dat de brouwerij jaarlijks 30.000 mensen ontvangt. ‘Wij vinden dit een heel goede manier om ons bier te promoten.’ En dat is het zeker.Voor wie ook geïnteresseerd is in een rondleiding: kijk op www.palm.be.

Café van de toekomst
Het huis van de toekomst bestond al eens. Evenals het kantoor van de toekomst. Maar hoe het café van de toekomst er uit zal zien? Daaraan heeft nog geen ontwerper zich gewaagd. Begin 2002 start de bouw van het Living Tomorrow Amsterdam complex. Vlak bij de Amsterdam Arena gaat bierbrouwer Dommelsch als onderdeel hiervan het Café van de Toekomst ontwikkelen. Living Tomorrow is een nieuw concept waarin het wonen en werken in de toekomst op realistische wijze wordt uitgebeeld. Natuurlijk mag een café niet ontbreken. Het café van de toekomst wordt een multifunctioneel café in de centrale ontmoetingsplaats van het complex. Het concept is gebaseerd op het idee dat een café gedurende de dag verschillende functies heeft en zich aanpast aan de behoeften van de consument. Vanaf maart 2002 wordt zowel consumenten als horecaondernemers gevraagd om via de websites www.livingtomorrow.nl en www.dommelsch.nl ideeën in te sturen voor het Café van de Toekomst. Begin 2003 gaat Living Tomorrow open voor het publiek.