artikel

Pizzaketens willen meer veiligheid voor koeriers

Horeca

De pizzabranche wil het risico van overvallen op koeriers verminderen. De vier grote pizzabedrijven hebben het afgelopen najaar gesprekken gevoerd met de banken om door middel van alternatieve betalingsmogelijkheden de veiligheid van de bezorgers te vergroten.

Berovingen van koeriers die met de bromfiets pizza’s aan huis bezorgen zijn aan de orde van de dag. Om dit probleem het hoofd te kunnen bieden, hebben de pizzaketens Al Capone’s, Domino’s, New York Pizza en Original Pizza Company de handen ineen geslagen. ‘Als de bezorgers minder contant geld op zal hebben, neemt het risico op een beroving af’, zegt directeur Bart-Jan Wijsman van New York Pizza. ‘Digitale betaling draagt bij aan hun veiligheid’ Zijn collega Danny Galiart van Al Capones ziet nog een ander voordeel van het digitaal afrekenen. Volgens hem is de klant dan eerder geneigd om meer te besteden.

New York Pizza kende een aantal jaren geleden in de regio Amsterdam reeds een proef met betaling aan de bezorger via de chipknip. Hiermee kunnen kleine bedragen worden afgerekend. ‘Dit systeem sloeg bij de consument echter niet aan’, weet Wijsman. ‘Debet hieraan was vooral de forse concurrentieslag waarin de chipknip was gewikkeld met de chipper. Daarnaast bleek het saldo op de kaart vaak ontoereikend. Je praat bij een bestelling toch al gauw over een bedrag van drie tientjes.’

Ook Danny Galiart ziet de kans op een saldotekort op de chipknip of chipper als een nadeel. Zijn voorkeur gaat uit naar de mogelijkheid om met een credit card of de pinpas te betalen. ‘De koeriers moeten daarvoor de beschikking krijgen over mobiele apparatuur. Dit kost echter de nodige investering. Daarom is het een goede zaak dat we als gezamenlijke pizzabranche hierover in gesprek zijn met de banken. Vanuit de collectiviteit kun je de aanschafkosten van de apparatuur delen.’

Op welke termijn pizzabranche en banken spijkers met koppen slaan, is overigens onduidelijk. ‘Het gezamenlijke overleg heeft de laatste twee maanden stil gelegen’, zegt Galiart. Net als Bart-Jan Wijsman is hij echter optimistisch dat de klant bezorgde pizza’s uiteindelijk digitaal kan betalen. ‘De intentie is er nog steeds. Alleen de praktische toepassing moet zijn beslag krijgen.’