artikel

Sligro richt vizier op horeca in België

Horeca

Groothandel Sligro, distributeur van levensmiddelen aan onder meer horeca, kiosken en supermarkten, is na de aankoop van Prisma klaar voor nieuwe overnames. Het bedrijf mikt daarbij op de horecasector in België.

Voordat Sligro echter de Belgische markt betreedt, moet daar eerst ‘een grote schoonmaak’ plaatsvinden. Volgens directeur A. Slippens is bij veel Belgische collega’s in de horeca tot meer dan vijftig procent van de betalingen aan zowel klanten als personeel zwart. Dat werkt concurrentievervalsend. ‘Wij werken honderd procent wit. Dan zit je bij aanvang al met een achterstand.’

Toch ziet hij mogelijkheden. De belastingontduiking wordt inmiddels aangepakt. Ook wil de Belgische horeca zelf de belastingfraude aanpakken. Op de Belgische markt werken veel kleine grossiers, wat het voor Sligro aantrekkelijker maakt om zich in de markt te kopen.

Slippens maakte zijn Belgisch voornemen donderdag 24 januari bekend tijdens een toelichting op de cijfers over 2001 in Amsterdam. Het bedrijf heeft een fijn jaar achter de rug. Een mooie zomer, een forse feestdagenomzet, meer vestigingen en meer marktgerichtheid resulteerden in een nettowinst over 2001 van 25,3 miljoen euro. Dat is 36 procent meer dan het voorgaande jaar.

De omzet klom bijna vijftig procent tot 1,17 miljard euro. De autonome omzetgroei, de stijging in omzet die het bedrijf op eigen kracht realiseert, kwam uit op 7,7 procent. De omzetstijging was grotendeels toe te schrijven aan Prisma, dat begin vorig jaar werd overgenomen. Door deze overname kreeg Sligro de formules Golff, MeerMarkt en Attent in handen.

Prisma kostte Sligro naar eigen zeggen 65 miljoen euro, inclusief schulden. Dit bedrag werd geheel gefinancierd uit leningen. Sligro heeft hiervan in het eerste jaar al 38 miljoen euro kunnen aflossen door meer om te zetten en minder te investeren. Ook zijn in het eerste jaar synergievoordelen van meer dan twee miljoen euro bereikt. ‘Dat is eerder en meer dan we hadden verwacht’, zei financieel-directeur H. van Rozendaal.

’Wij zouden heel graag een overname doen in de grootte van Prisma, maar die is er niet meer’, aldus Slippens. Hij zegt vooral te kijken naar bedrijven die zich richten op mensen die buiten de deur eten. ‘Vooral hier krijgen ondernemingen problemen met de opvolging. Die worden voor ons interessant.’

Sligro heeft 34 groothandelsvestigingen. Dit jaar hoopt het nog enkele meer te openen. Het bedrijf heeft dan een landelijke dekking. ‘Dat is het criterium om bij grote landelijke klanten binnen te komen.’ Inmiddels haalt Sligro ongeveer de helft van de omzet via supermarkten en winkels als Milo en de andere helft uit horeca en restaurants in instellingen.

Voor dit jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei van vier tot vijf procent. ‘Dat is wat minder dan vorig jaar, maar wij zijn zeker niet pessimistisch.’ De winst per aandeel zal volgens Sligro een ‘aantrekkelijke’ groei laten zien.