artikel

Snackfenomeen ‘Cora van Mora’ neemt afscheid van televisie

Horeca

Het typetje was sinds 1986 een vaste verschijning op de beeldbuis. Vrijwel dagelijks bracht het goedgebekte fabrieksmeisje Cora via televisiecommercials de snacks van Mora onder de aandacht. Na ruim 15 jaar is daar een einde aan gekomen. Het tv-fenomeen past niet meer in de huidige commerciële visie van de snackfabrikant.

Snackfenomeen ‘Cora van Mora’ neemt afscheid van televisie

Helemaal verloren voor de branche gaat ze echter niet. ‘Cora blijft Mora vertegenwoordigen op beurzen en bij openingen van cafetaria’s’, zegt Juliette de Wijn, de actrice die de vrolijke snackambassadrice gestalte geeft. Als ze het trendy Amsterdamse café binnenkomt, moeten we eerst goed kijken. Is ze het of is ze het niet? Geen witte jas, het lange dikke haar niet verstopt onder een mutsje maar los op de schouders. De editie van Snackkoerier op ons tafeltje, trekt haar aandacht. Met haar lach onthult ze Cora.

We ontmoeten Juliette de Wijn, actrice, geboren en getogen in Amsterdam, 39 jaar, getrouwd en moeder van drie kinderen.‘Ik vind Cora een leuk mens’, steekt ze in algemeen beschaafd Nederlands van wal. ‘Maar ik zou haar nooit op mijn verjaardag uitnodigen. Ze is zeer aanwezig. Cora durft dingen die ik nooit zou doen.’ De Wijn weet waarover ze praat. Het fabrieksmeisje was de ster in niet minder dan 35 reclamecampagnes. ‘Bij elkaar goed voor bijna 50 televisiespotjes’, denkt De Wijn. ‘Zo werd de introductie van de kipfingers ondersteund met meerdere commercials. De presentatie vond plaats tijdens een wereldkampioenschap voetbal. Bij wedstrijden van Oranje kwam het spotje in het reclameblok dat inspeelde op de rust- of eindstand.’

‘Ik heb de rol altijd met veel plezier gespeeld’, zegt Juliette de Wijn. ‘Het typetje is door een reclamebureau verzonnen maar ik heb wel ingrediënten voor Cora kunnen aanreiken.’ Als persoonlijke hoogtepunten noemt ze een commercial waarin ook de rockster Herman Brood van de partij was alsook een negendaagse reis naar Bali. ‘Daar namen we de zogenaamde satétournee op. Onvergetelijk.’ Doorgaans echter werden de spotjes opgenomen in een Amsterdamse studio, in het reclamevak bekent als Klein Hollywood. Dit was ook de locatie waar de laatste Cora-commercial werd gemaakt. Uitgerekend deze, waar Mora in een prehistorische snackbar de Kipknots introduceerde, vindt ze zelf de minst leuke. ‘Het decor was prachtig. Kinderen zullen het leuk hebben gevonden. Maar zelf miste ik een clou. De kracht zit ‘m toch in het slotzinnetje. ‘Meneer de Man, daar schrikken de mensen van’, bijvoorbeeld. Of toen Cora de koningin toesprak en afsloot met: ‘En de groeten aan uw oudste zoon’. Die vond ik ijzersterk. De mensen hebben het daar nu nog over.’

Productiemedewerkstertje
Het scheelde weinig of Juliette de Wijn had de rol van Cora nooit vervuld. ‘Begin 1986 benaderde het castingbureau van Hans Kemna mij’, vertelt ze. ‘Ik was niet eens bij dat bureau aangesloten, maar de toenmalige regisseur van de commercials kende mij. Hij zocht iemand die zó uit de keuken leek gehaald, grappig overkwam en een Limburgs accent kon nadoen. Nou wist ik niet wélk Limburgs accent hij precies bedoelde, dus heb ik er maar wat van gemaakt. Uit de screentest bleek echter dat het niet helemaal klikte met mij en meneer De Man. Ik kreeg een afwijzing. Zelf denk ik wel eens dat ik, met alle respect trouwens, misschien net iets te netjes of te intelligent overkwam. Niet fabrieksmeisjesachtig genoeg. Tot mijn verbazing kreeg ik enkele weken later nogmaals een uitnodiging. De regisseur wilde het tóch met mij proberen.’

Aanvankelijk was voor Cora een bijrol weggelegd. Meneer de Man was de dragende figuur. ‘Om dat te benadrukken stond de acteur op een kistje’, lacht De Wijn. ‘Hij was de baas en ik het kleine productiemedewerkstertje. Pas nadat die eerste commercial bleek aan slaan, vooral door het optreden van Cora, is besloten om er een follow-up aan te geven. Sindsdien trad het fabrieksmeisje op de voorgrond om de snackproducten aan te prijzen.’ De actrice heeft nooit op de toneelschool gezeten. Wel schreef haar moeder de amper vierjarige Juliette in bij een modellenbureau. Jong geleerd is oud gedaan, moet ze gedacht hebben. Verbaal weet ze van wanten. Niet alleen het nadoen van een Limburgs accent gaat haar goed af. Sinds dit najaar verleent zij iedere donderdagmiddag medewerking aan het jeugdprogramma Tot op het Bot op Nederland 3. Hierin speelt De Wijn de rol van Andrea Amore, een seksuologe van Italiaanse komaf die de kids de geheimen van de liefde verklapt. Ze schrijft daarvoor haar eigen teksten. In hetzelfde programma treedt ze ook op als de Surinaamse Sonja van Someren. Roerend in haar tweede beker koffieverkeerd, vertolkt ze de rol exclusief voor Snackkoerier. Het Surinaamse accent kost haar geen enkele moeite.

Swiebertje-effect
Juliette de Wijn geeft toe dat haar vertolking van Cora van Mora andere optredens wel eens in de weg heeft gestaan. ‘Maar het heeft mij bovendien kansen geboden.’ Van het zogenaamde Swiebertje-effect, wanneer acteurs zó worden vereenzelvigd met een bepaalde rol dat zij nergens anders meer aan de bak komen, is dus geen sprake? De Wijn: ‘In de tijd van Swiebertje waren er maar twee televisienetten. De kijkdichtheid was veel groter. Bovendien zie ik er in het echt heel anders uit. Weet je door wie ik op straat het vaakst herkend en aangesproken word? Door allochtonen, en dan vooral meisjes. Gek hè? . Laatst vroeg mijn zoontje: ‘Mama, ben jij beroemd?’ Ik heb hem toen uitgelegd dat Cora dat wel is, maar Juliette niet.’Wanneer de actrice tegenwoordig tussen tv-opnamen door in de kantine een broodjes kroket bestelt, liggen de aanwezigen in een deuk. ‘Ze is het echt, wordt er dan geroepen. Dat maakt me niets uit. Wel heb ik het een tijdje gênant gevonden om in supermarkt bij ons om de hoek bijvoorbeeld kipfingers te kopen. In de wijk waar ik woon, kent iedereen mij. Ik was dan bang dat de mensen dachten dat ik kipfingers kocht om te benadrukken dat ik die beroemde Cora van Mora ben.’

Televisiekijkend Nederland heeft onlangs afscheid moeten nemen van een fenomeen. Hoewel Juliette de Wijn als Cora beurzen en openingen blijft opluisteren, had ze best nóg eens 15 jaar haar medewerking aan televisiespotjes willen verlenen. Niettemin ziet de Amsterdamse haar toekomst florissant in. ‘Het leven is als een bitterbal’, zegt ze. ‘Voor je het weet is ’t op. Pak aan wat op je weg komt, stop er iets van je zelf in en geniet er van.’ Ze schiet spontaan in de lach. Heel even zitten we tegenover Cora van Mora…