artikel

Strijd om maagaandeel is te winnen

Horeca

Cafetariahouders kunnen de strijd om het maagaandeel winnen, simpelweg omdat ze de beste papieren hiervoor hebben. Wel moet gewerkt worden aan de uitstraling van de zaken. Eenduidige herkenbare concepten of een locatie zoals een grootgrutter of een tuincentrum zijn daarbij van strategisch belang.

Met die boodschap stuurde Frank Quix, European marketing director van Deloitte & Touche, de toehoorders op de vergadering van de sector Fastfood en IJsbedrijven naar huis. Quix gaf in zijn lezing aan dat de out-of-homemarkt sterk aan het groeien is. In de periode 1998-2000 steeg deze markt met maar liefst zeven procent. Die groei zet zich hoogstwaarschijnlijk gewoon door zodat in 2002 het percentage van 34 procent wordt gehaald. Een bedrag van 2,2 miljard euro. Er zijn volgens Quix partijen die in deze markt brood zien zoals supermarkten en tankstations. ‘Wie pakt dat marktaandeel? U of de supermarkt Het is nog lang niet beslist’, aldus Quix. ‘U heeft de betere papieren. U weet hoe u uw klant moet bedienen. De detailhandel mist die kennis over gastvrijheid. U kent de klant, terwijl de supermarkt een bonuskaart nodig heeft om zijn klanten te kennen.’

Een toehoorder wees erop dat ondernemingen Albert Heijn en Vendex de beschikking over A1-locaties hebben en ze bij horeca-activiteiten geen strobreed in de weg krijgen gelegd door gemeenten. ‘Draai het eens om ‘zei Quix. ‘AH en Vendex, die race is gelopen, maar er zijn wel een heleboel andere plekken zoals bij de overige supermarkten. De levensmiddelendetailhandel heeft een slecht jaar achter de rug en zoekt nieuwe mogelijkheden. Maar 1 procent van de supermarkten doet wat met horeca. Ze willen wel, maar denken schoenmaker blijf bij je leest. U kunt dat invullen. Ga bijvoorbeeld naar de supermarkten en vraag naar de mogelijkheden.’Ook sectorvoorzitter Johan van de Weerd haakte hierop in: ‘Soms is het raadzaam je plek te verlaten en in te stappen bij bijvoorbeeld een supermarkt. Daar komen de mensen.’

Gezicht’
Quix schetste aan de hand van voorbeelden waar fastfoodondernemers aan moeten werken. ‘Een heel belangrijk nadeel is het gezicht van veel cafetaria’s. Soms kom je een cafetaria binnen en dan zie ik 100.000 vellen uit de kleurenprinter waar artikelen op staat. Zo doe je dat niet. De sector moet meer met eenduidige, herkenbare formules werken, inkoop moet zoveel mogelijk worden gebundeld en de ondernemer moet goed kijken naar zijn prijzen. Mensen willen meer betalen dan wij denken. Mensen kopen niet op prijs maar op kwaliteit.’Een cafetariahouder wees Quix er op dat herkenbare formules een verarming van het winkelaanbod betekent. ‘Dat is zeker zo’, aldus Quix. ‘Maar de klant heeft nu eenmaal de neiging om eerder een Blokker binnen te stappen dan een gewone winkel met hetzelfde assortiment. De klant weet namelijk wat hij bij Blokker kan verwachten. Hij kent de zaak en de uitstraling. Dat is bij de McDonald’s ook zo.’