artikel

Zuid-Koreaanse promotie van hondenvlees afgelast

Horeca

Door acties van dierenvrienden hebben Zuid-Koreaanse voorstanders van het eten van hondenvlees een voor deze week geplande promotiebijeenkomst moeten afblazen. Eigenaren van hondenvleesrestaurants hadden een zaal gehuurd om een verbond te vormen voor een promotiecampagne onder toeristen voor en tijdens het wereldkampioenschap voetbal.

Een woordvoerder van KT Corp zei dat de hal even buiten Seoul ter beschikking was gesteld omdat het concern dacht dat er een seminar zou worden gehouden. ‘En niet zoiets als een openingsceremonie’, aldus de zegsman.

De oprichting van de bond van restauranteigenaren zou worden opgeluisterd door een optreden van een hoogleraar met de bijnaam Doctor Dogmeat. Hij zegt 350 recepten voor hondenvleesgerechten te hebben. Ook zou hij een ontwikkelingsplan voor de hondenvleesindustrie hebben opgesteld.

In Zuid-Korea worden honden speciaal voor de consumptie gefokt. Vooral het stoofgerecht poshintang is volgens voorstanders gezond en lekker. Het eten van hondenvlees is fel omstreden, omdat de dieren soms worden gedood door ze met stokken te slaan, op te hangen of te verbranden. Daar zou het vlees malser van worden. De hondenmishandeling krijgt volop aandacht van vooral buitenlandse dierenrechtenactivisten in de aanloop naar het WK voetbal, waarvan Zuid-Korea samen met Japan gastland is.

De regering heeft eind vorig jaar wel plannen aangekondigd om het lot van ‘vleeshonden’ te verbeteren en daarmee ook de reputatie van het land. Maar een verbod op het eten van honden, zoals onder meer de internationale voetbalfederatie FIFA onlangs eiste, gaat Zuid-Korea te ver.