artikel

Bijna iedereen lust kip

Horeca

In het Duitse Kaldenkirchen net over de grens bij Venlo ligt het in halal snacks gespecialiseerde bedrijf Wouti/Mekkafood. Een groot gedeelte van het assortiment is gemaakt van kippenvlees. De snacks worden onder verscheidene namen op de markt gebracht. Zo richt het bedrijf zich met de naam Mekkafood op de markt van islamitische winkels. Dezelfde producten worden onder de naam Wouti verkocht in de westerse supermarkt. Met Wouti-professioneel richt de fabrikant zich op het horecakanaal.

‘De tv-reclame, “Kip het meest veelzijdige stukje vlees”, klopt’, begint adjunct-directeur Wim Snijders, ‘Kip ís veelzijdig. Omdat het van zichzelf vrij neutraal smaakt is, het makkelijk tot verschillende snacks te verwerken. Door te kruiden kun je met kip veel kanten uit. Bovendien lust bijna iedereen kip.’ De veelzijdigheid van kipvlees als grondstof komt tot uiting in het assortiment dat het bedrijf voert. Het bevat voor de hand liggende snacks zoals de Nuggy, Cornstick en kipschnitzel. Opvallender zijn de van kip gemaakte ribburger (soort mexicano), kipburger en kipfrikandel. ‘Die is wel anders gekruid maar valt niet uit de toon in vergelijking met andere frikandellen’, aldus Snijders.

Verder bevat het assortiment onbekendere kipproducten zoals een döner kebap van kip. ‘In Duitsland zijn veel dönerzaken. Daar spelen we op in.’ Een kipkroket ontbreekt in het assortiment. ‘We hebben daar wel mee getest, maar dat marktsegment is te klein. Het merendeel van de consumenten kiest voor een rundvleeskroket.’

Snijders ziet voor de cafetariabranche voldoende mogelijkheden om halal geproduceerde kipsnacks aan de man te brengen. Zo signaleert hij de trend dat meer cafetaria’s in handen komen van allochtonen. ‘Zij zijn bekend met halal producten en hoeven geen “drempel” over om ze in assortiment te nemen. Bovendien, heeft vrijwel iedere cafetaria allochtonen onder de cliëntèle’, denkt Snijders. ‘Het is een grote doelgroep die ook fastfoodbedrijven bezoekt. De ouderen wellicht niet. Maar de tweede en derde generatie is hier opgegroeid. Die snacken net zoveel als hun westerse leeftijdsgenoten.’

De gemiddelde cafetaria heeft volgens hem de allochtone bezoeker echter niet veel te bieden. ‘Ze zijn aangewezen op een rundvleeskroket, hamburger en wellicht een kipcorn of kipnuggets. Die zijn echter niet halal.’

Het feit dat de snacks halal geproduceerd zijn biedt meerdere perspectieven vindt Snijders. Hij is van mening dat halal producten langzamerhand een gezondheidsimago krijgen. ‘Het zijn zorgvuldig volgens strenge regels geproduceerde snacks, dat besef begint onderhand ook bij de westerse consument door te dringen.’

Als cafetariahouders halal snacks opnemen in het assortiment moeten zij dat goed communiceren. ‘Met name voor de allochtone klant moet het duidelijk zijn dat een product halal is. De westerse klant kan vertrouwd worden gemaakt met het product door het af en toe te laten proeven. ‘Snijd eens een kipfrikandel in stukjes en laat de klant proeven. Want het is gewoon een goed smakend product. Het is niet anders dan de introductie van een nieuwe snack. Die moet ook actief worden verkocht. Bovendien prikkel je de nieuwsgierigheid van klanten.’

Een cafetariahouder kan de halal producten gewoon in het assortiment opnemen, in plaats van zijn huidige kipsnacks, denkt Snijders. ‘Onze buggy’s en cornstick zijn gangbare producten.’Een ondernemer kan er echter ook voor kiezen de producten naast zijn normale assortiment te voeren.

‘Al onze producten zijn diepgevroren. Die zijn met kleine hoeveelheden in de vitrine te leggen, maar kunnen ook rechtstreeks vanuit de diepvries de frituur in. We hebber ervoor gekozen de kipsnacks bestemd voor de horeca duidelijk onderscheidend te maken van de in de supermarkt verkrijgbare producten. ‘De horecaproducten zijn groter en zwaarder. Zo weegt de frikandel 85 gram in plaats van 70 en de kipburger 100 gram tegen 83 gram voor het exemplaar dat bij de supermarkt ligt.’

Bedrijfshistorie
Wouti/Mekkafood, van oorsprong een Nederlands bedrijf, is in 1993 opgericht door directeur-eigenaar Wout van Eeuwijk. De onderneming startte in Venlo onder de naam Westfood, vertelt adjunct-directeur Wim Snijders. ‘De naam was gezien de allochtone doelgroep niet helemaal goed gekozen.’

Het bedrijf richtte zich op de productie en verkoop van halal geproduceerde snacks. Daardoor werd het mogelijk voor moslims een snackproduct te eten, wat tot die tijd vrijwel onmogelijk was. Wouti biedt anno 2002 werk aan ruim 80 mensen. Met 50 vrachtwagens worden meer dan 7000 allochtone winkels beleverd, waar de producten in een eigen vrieskist liggen die opgesierd is met het Mekkafood-logo.

Wouti-professioneel is inmiddels verkrijgbaar bij een aantal horecagroothandels in Nederland. Het bedrijf heeft een verkoopkantoor in Venlo. Het hoofdkantoor en distributiecentrum liggen net over de grens in het Duitse Kaldenkirchen. Vanwege concurrentieoverwegingen geeft het bedrijf geen omzetgegevens prijs. In een eigen brochure uit 2000 voorspelt Mekkafood dat het mogelijkheden ziet om rond 2005 een omzet van €450 miljoen te halen.

Thissen Horecagroothandel is een van de grossiers die de kipproducten van Wouti in assortiment heeft opgenomen. Directeur Sef Thissen vindt dat de snacks voor iedere cafetaria geschikt zijn en niet alleen voor allochtone bedrijven. ‘Het zijn kwalitatief goede producten die lekker smaken. Zo doet de kipfrikandel voor geen enkele andere onder. Een van onze klanten, een cafetaria met Nederlandse ondernemer, heeft zelfs al besloten alleen nog maar deze frikandel te verkopen.’ Thissen voorspelt voor kipsnacks sowieso een goede toekomst. ‘Kip is een echte groeimarkt.’

Halal-keurmerk
Snijders pleit voor de komst van één Europees Halal keurmerk. ‘Ieder land in de Europese Unie kent verschillende keurmerken. Dat is een onwerkbare situatie voor een bedrijf als het onze. Wellicht iets voor het Europees Parlement om zich daar eens over te buigen.’ Vanwege deze wildgroei aan keurmerken pakt het bedrijf het anders aan. ‘De deur staat bij ons open. Er zijn al vaak imams uit verschillende landen naar onze productiewijze komen kijken. Die konden zich ervan overtuigen dat alles volgens de Islamitische voedselregels gebeurt. In het begin gebeurde dat vrij veel. Inmiddels hebben wij het vertrouwen gewonnen.’