artikel

Passie voor ambachtelijk ijs in cafetaria

Horeca

Na een verbouwing heropenden Henriëtte Greijdanus en haar zoon Jeroen half juli jongstleden hun cafetaria annex ijssalon Maascorner in Spijkenisse. Hoewel het interieur er op het eerste gezicht nog redelijk uitzag vonden zij het tijd de drie jaar geleden overgenomen cafetaria grondig op te knappen. Bovendien wilden zij het door Jeroen bereidde ambachtelijk schepijs een prominente plaats in het bedrijf geven.

Passie voor ambachtelijk ijs in cafetaria

Henriëtte en Jeroen Greijdanus zijn bij toeval in de cafetariabranche terechtgekomen. ‘We waren op zoek naar een pand om een tearoom te beginnen. Daarin zou Jeroen zijn banketbakkersopleiding kunnen gebruiken’, aldus Henriëtte. ‘Maar de bank wilde dat plan niet financieren omdat we geen eigen geld hadden.’ Wel kwamen de twee via de bank in contact met iemand die gecharmeerd was van hun ondernemerszin.

‘Hij kwam op een gegeven moment met deze cafetaria op de proppen. Omdat er ook ambachtelijk ijs werd gemaakt leek het hem wel iets voor mij’, vult Jeroen aan. De twee hadden er wel oren naar. De investeerder nam de boekhouding door en schreef een ondernemingsplan. ‘Hij doet ook nu nog de financiële kant van de zaak.’

Zonder enige ervaring begonnen de twee in de cafetaria, vertelt Henriëtte. Het gedeeltelijk overgenomen personeel leerde hen alles over het reilen en zeilen van een cafetaria. Terugblikkend op die periode denkt zij dat een fastfoodopleiding eigenlijk noodzakelijk is. ‘We hebben gelukkig weinig fouten gemaakt. Maar het was hard werken en af en toe een chaos.’

Al snel kwamen de ondernemers tot de ontdekking dat interieur en apparatuur verwaarloosd waren. Zo had de vorige eigenaar geen onderhoudscontracten voor de apparatuur en was de balie hier en daar ‘dik’ van het vocht. ‘Een verbouwing was volgens ons noodzakelijk.’

Geheel tegen trend naar ‘warmte’ in heeft het tweetal het nieuwe interieur van hun bedrijf vormgegeven. Witte en grijstinten domineren, opgefleurd met blauwe accenten. De bijna klinische frisheid heeft een reden, vertelt Henriëtte. ‘Zo kunnen de gasten zien dat het hier schoon is. Bovendien houdt het onszelf en het personeel alert om even te vegen of tafels schoon te maken zodra daar even tijd voor is.’

Het ambachtelijk gemaakte schepijs heeft na de verbouwing een opvallende plaats gekregen. ‘We hebben er door met de kleurstelling van de zijwand te spelen een apart winkeltje van gemaakt’, vertelt Jeroen. ‘Bovendien kan ik in de nieuwe vitrine 24 smaken kwijt. Voorheen hadden we een vitrine voor 16 bakken.’ Het ijs is een echte klantentrekker, is Henriëttes ervaring. ‘Als om half drie de scholen uitgaan staan de moeders met hun kinderen hier in de rij.’

De passie voor ambachtelijk ijs kwam bij toeval op hun weg. Jeroen: ‘De vorige eigenaar heeft mij na de overname in een paar uurtjes tijd ijs leren maken.’ Pas nadat Jeroen een half jaar later een cursus bij het ijscentrum volgde, bemerkte hij welke fouten hij maakte in de ijsbereiding. ‘Ik maakte fouten op hygiënegebied en ook de samenstelling van het ijs was niet goed.’

Henriëtte is evenals haar zoon door het ijsvirus gegrepen. Inmiddels is een ijsverkoopwagen aangeschaft waarmee zij op mooie dagen ijs uitvent. ‘We hebben de cafetaria goed op de rit staan. Ik ben een nogal ongedurig type en zocht een nieuwe uitdaging.’

De heropening van de cafetaria kreeg een feestelijk tintje. De opbrengst van de openingsacties gaat naar een goed doel. ‘Drie snackfabrikanten hebben producten ter beschikking gesteld die wij als actie voor een sterk gereduceerde prijs verkopen. De opbrengst komt ten bate van een gehandicaptenorganisatie. Door de actie stond het zwart van de mensen. Het is leuk voor de klanten en met een goed doel kweek je een hoop goodwill.’

Voor de ondernemers is tijdens de verbouwing één wens onvervuld gebleven. Graag hadden zij een nieuwe bakwand in de zaak gezien. ‘Dat was nu financieel nog niet haalbaar’, aldus Henriëtte. ‘Maar die moet er volgend jaar komen. Voor de verbouwing hadden we al capaciteitstekort en liepen de wachttijden in de spits flink op. Met de frisse uitstraling die we nu hebben, wordt het alleen maar drukker.’