artikel

Veendam trekpleister voor broodjeszaken

Horeca

Het centrum van Veendam blijkt zeer in trek als vestigingsplaats voor broodjeszaken. Naast de circa vijftien bestaande bedrijven waar mensen een belegd broodje kunnen eten, komen er in het ruim 28.000 inwoners tellende stadje op korte afstand van elkaar nog eens vier nieuwe bij en breidt een bestaande croissanterie fors uit.

Zo opent in november de landelijke keten Bakker Bart een vestiging en start vlak daarbij de Veendammer bakker Kielman een tweede zaak met luxe belegde broodjes. Eveneens in de buurt betrekt Croissanterie La Vache een nieuw en groter pand, op een steenworp afstand van de locatie waar onlangs het Turkse broodjeshuis Alanya is geopend. Voorts breidt de nabijgelegen Croissanterie Jolie haar zaak flink uit.

Ondanks de grote concentratie broodjeszaken in het stadscentrum zijn croissanterie Jolie en bakkerij Kielman niet bang voor een broodjesoorlog. ‘Elke zaak heeft een andere doelgroep’, zo geloven zij. De reeds bestaande bakkerij Riedstra, die aan de rand van het centrum eveneens belegde broodjes verkoopt, vreest evenmin een concurrentieslag. Het bedrijf levert ook brood en banket aan bedrijven, kantines en zorginstellingen.

‘Onze winkel met bijbehorende lunchroom is voornamelijk gericht op vertegenwoordigers die snel even een hapje willen eten. Je kunt hier, in tegenstelling tot andere broodjeszaken in het centrum, de auto voor de deur parkeren. Dat is een sterk punt van ons.’ Riedstra verwacht dan ook niet dat de nieuwe zaken directe gevolgen hebben voor de omzet van zijn bakkerij. ‘Ik denk alleen dat die nieuwe bedrijven wel een erg sterk imago moeten hebben, willen ze het allemaal kunnen overleven. Ik verwacht eerlijk gezegd dat er maar twee zullen overblijven. Daarvan geef ik croissanterie Jolie en Bakker Bart de meeste kans.’

Evelyn Oorburg van croissanterie Jolie spreekt van gezonde concurrentie. ‘We hebben veel vaste klanten en we gaan ervan uit dat die blijven komen.’ Eildert Kielman, eigenaar van bakkerij Kielman, verwacht ook dat het met de concurrentie wel mee zal vallen. ‘De broodjesmarkt groeit nog steeds. Een toenemend aantal werknemers haalt tussen de middag even een broodje in het centrum.’