artikel

Verdien geld met draadloos internet

Horeca

Het is niet de vraag of horecaondernemers draadloze internetdiensten gaan aanbieden, maar wanneer ze het gaan aanbieden. Want duidelijk is dat het uit Amerika overgewaaide Wireless Fidelity (Wi-Fi) in Nederland bij met name grote horecabedrijven gaat scoren. Wi-Fi biedt horecaondernemers immers een extra middel in handen, om de service voor de gast te optima-liseren. En dat is interessant. Maar Wi-Fi is extra interessant, omdat horecaondernemers te-vens geld kunnen verdienen met draadloos internet. Zelfs al met een hele geringe investering.

Wat is Wi-Fi eigenlijk? Wireless Fidelity (Wi-Fi) is de wereldwijde standaard voor draadloze computernetwerken. Het combineert de snelheid van vast internet met het gemak van mobiel internet. Wi-Fi is ongeveer twintig keer sneller dan een internetverbinding via een modem. Het is tevens een stuk goedkoper dan UMTS, het netwerk voor mobiele telefonie. Computer-leveranciers installeren vandaag de dag laptops in sterk toenemende mate standaard met een Wi-Fi kaart. Daarmee zijn laptops direct geschikt voor draadloos internet. Uw gasten zijn er dus klaar voor en daarom bent u nu aan zet. Hieronder het stappenplan om een zogehete ‘hotspot’ te worden.

Stap 1: Behoeftebepaling
Uw doelgroep heeft internet omarmd. Dat is bewezen. Maar zit uw doelgroep wel te wachten op weer een nieuwe variant? Dat is de vraag die u zich moet stellen. Pas op met hokjesvor-ming. Zakenlui zullen over het algemeen meer behoefte hebben aan Wi-Fi, dan gasten die even een snelle hap halen. Wanneer u dus veel zakengasten met laptops ontvangt of wilt ont-vangen, overweeg dan het aanbieden van Wi-Fi.

Stap 2: Doelstelling
Wilt u Wi-Fi eenvoudigweg als dienst aan uw gast bieden of wilt u het toepassen als money-maker? U bepaalt het betaalmodel. Kiest u voor service? Bied Wi-Fi dan gratis aan. U bent immers slechts de verbindingskosten kwijt van het centrale internetpunt naar uw internetprovider. Bedrijfskantines, hotels of conferentiecentra creëren extra inkomsten, door Wi-Fi aan te bieden als betaalde dienst. Daarin zijn alle denkbare varianten mogelijk. Van een vast uurtarief tot constructies met oplopende prijzen. Gasten kopen een internettegoed voor een uur, een dag of een maand met een credit card, pinpas, prepaid kaarten (kraskaarten) of contant.

Stap 3: Investeren en installeren
Een computer met zakelijke internetverbinding is noodzakelijk. Voor een constante internet-verbinding bent u zo’n € 100,- per maand kwijt. Reken daarbij nog eens op € 50,- maandelijk-se servicekosten voor uw Wi-Fi-leverancier. Deze verzorgt het betalingsverkeer tussen u en de gebruiker. Een zender, ter grootte van een brandmelder, met een bereik van ongeveer 125 meter hemelsbreed kost zo’n € 500,-. Met deze zender kunnen meerdere gebruikers gelijktij-dig internetten. Wanneer een gast voor het eerst gebruik maakt van uw Wi-Fi-dienst, dan be-paalt de leverancier de startpagina. Dat is een prima mogelijkheid om uw website of menu-kaart te laten verschijnen op de computer van de gast.

Stap 4: Promotie
Maak aan de buitenkant van uw zaak kenbaar dat u een draadloos internetdienst aanbiedt. Plaats bijvoorbeeld een opvallend aankondigingbord voor uw pand. Vergeet niet uw nieuwe dienst te melden op uw website, advertenties, brochures, menukaarten en ander promotiema-teriaal. Leveranciers verschaffen veelal gratis promotiemateriaal.

Leveranciers: www.picopoint.com, www.aervik.nl, www.wifipoint.nl en www.huphop.nl.