artikel

Zo krijgt u een toppositie bij zoekmachines

Horeca

Negentig procent van de zoekende internetters gebruikt zoekmachines op het net en 69 procent geeft minimaal vier zoekopdrachten per week. Dat is veel. Daarbij komt dat bezoekers die met behulp van een zoekmachine een site vinden, daar gemakkelijk terugkeren. Zorg er dan dus voor dat u hoog scoort op de resultaatlijst van zoekmachines. Aanmelden bij zoekmachines in Nederland is gratis, alhoewel er ook zoekmachines zijn waar een hoge positie kan worden gekocht.

Vergeet niet dat het dringen geblazen is bij de zoekmachines, omdat duizenden collega’s hun site ook aanmelden. Zeker als u weet dat tweederde van de internetters niet verder kijkt dan de derde resultatenpagina van een zoekmachine, dan begrijpt u de noodzaak van een optimale positie bij een zoekmachine. Ilse (www.ilse.nl) en Google (www.google.nl) zijn met afstand de meest gebruikte opspoorinstrumenten op internet. Scoor daarom juist bij hen goed. Hierbij een handige instructie en diverse tips om bij Ilse en Google een toppositie te verkrijgen.

www.ilse.nl
Ilse werkt nauw samen met www.startpagina.nl. Websites die bij één of meerdere dochterpagina’s van de drukst bezochte startpagina van Nederland vermeld staan, scoren hoger. Zorg dus dat u vermeld staat bij de dochterpagina’s van www.startpagina.nl. Bijvoorbeeld horeca.pagina.nl, hotel.pagina.nl, cafe.pagina.nl, fastfood.pagina.nl of catering.pagina.nl. Maar ook uwregio.pagina.nl, uitgaan.pagina.nl, bier.pagina.nl (voor biercafés) en culinaire.pagina.nl. Benader de beheerder van deze internetsite actief. De beheerder staat onder aan de pagina vermeld en een klik op de naam opent een mailbericht. Stuur geen standaard verzoek, maar motiveer uw aanvraag krachtig en overtuigend.

www.google.nl
Google zoekt op tekst en negeert daarbij fraaie en bewegende beelden, de zogehete Flashanimaties. Flash is mooi zichtbaar op de site, maar onzichtbaar voor een zoekmachine. Geef verder foto’s of logo’s op uw site logische namen die over het onderwerp gaan. Google neemt deze benamingen mee in haar ‘snuffeltocht’ over het net. Is de pagina die u op uw scherm ziet opgebouwd uit meerdere pagina’s (de zogehete frames)? Zorg er dan in ieder geval voor dat u een stuk tekst over het onderwerp van uw site in het hoofdframe plaats (de zogehete frameset). Daarnaast telt voor Google het aantal verwijzingen van een site naar uw site zwaar. Zorg er dus voor dat uw site te bereiken is met een klik op de sites van collega’s, leveranciers, brancheorganisaties, lokale overheid en diverse verenigingen.

Meta tags
Optimaliseer uw score bij zowel Ilse als Google, door meta tags in uw website te bouwen. Dit is een stukje eenvoudige programmeertaal in uw website, die de bezoeker niet ziet. Meta tags zullen geen wonderen verrichten. Maar wanneer u niet in uw site bouwt, mist u ze pas. Meld nooit een woord meer dan één keer in uw meta tags. Deze vorm van misleiding zal uw positie op de resultaatlijst eerder schaden dan bevorderen. Bouw meta tags in alle pagina’s die gezamenlijk uw website vormen. De meta tags die bij Ilse scoren zijn keywords, description en title. Voorbeelden:

Top 3 meest gebruikte zoekmachines in Nederland:

1. Google.nl
2. Ilse.nl
3. MSN.nl