artikel

Zo promoot u uw website

Horeca

Uw site staat op het World Wide Web. Leuk, maar waar blijven de bezoekers? Uw site staat tussen miljoenen collega-websites en dat eist een actieve rol van u om boven die collega’s uit te steken. Op toeval is immers zelden succes gebaseerd. Een website verdient daarom net zoveel aandacht en inspanning als uw producten en diensten. Promoot uw website dus actief. Maak een gedegen promotieplan en benut alle mogelijkheden om uw bezoekersaantal op pijl te houden.

Doel
Stel vooraf het doel vast van uw websitepromotie. Het doel bepaalt uw aanpak. Onderscheid daarbij drie hoofddoelen.
Doel : aantrekken nieuwe klanten.Aanpak: leg de nadruk op een verkoopactie op uw site. Plaats in de printadvertenties: “Kijk op www.uwbedrijf.nl voor meer informatie over het Snackmenu van de Week”.
Doel: verhogen naamsbekendheidAanpak: breng uw website breed en op alle mogelijke manieren onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen.
Doel: service geven aan bestaande klantenAanpak: mail uw klanten actief en heel gericht, in plaats van het breed plaatsen van banners.

Zoekmachines
Meld uw site aan bij zoekmachines. Een absolute ‘must’. Zoekmachines trekken namelijk negentig procent van het zoekverkeer op internet naar zich toe. Doe dit elk kwartaal opnieuw. Zo weet u zeker dat surfers uw website vinden. Deze manier van promotie is effectief. Enig nadeel is dat veel gratis zoekmachines uw e-mailadres regelmatig gebruiken om u te bestoken met reclameboodschappen. Kies daarom voor betrouwbare zoekmachines (kijk op www.zoeken.nl) en koop eventueel een hoge positie. Voor € 400,- garandeert Altavista.com u bijvoorbeeld een top-20 plaats op de resultaatpagina.

Vergroot de trefkans door uw site zoveel mogelijk krachtige trefwoorden mee te geven. De zogehete Meta Tags. Ga hiervoor in de schoenen staan van uw doelgroep. Wat tikt uw doelgroep in bij een zoekmachine wanneer ze uw restaurant in Nunspeet zoeken? Restaurant? Nunspeet? Veluwe? Uw adres? Uw (voor)naam? Eendenlever? Truffeldressing? Bedenk vervolgens –indien mogelijk- talloze synoniemen op uw trefwoorden en bouw deze in uw site. Verder bepalen veel zoekmachines de hoogte op een resultaatpagina vaak aan de hand van de hoeveelheid links naar uw site. Hoe meer websites naar uw site verwijzen, hoe beter u scoort bij zoekmachines. Benader dus actief interessante websites en stel voor om een verwijzing te plaatsen.

Startpagina’s
Kom eerder in beeld bij uw doelgroep door uw site aan te melden bij de juiste startpagina’s (www.startpagina.nl, www.startpaginas.nl, www.boogo.nl, www.start.nu). Voor veel internetgebruikers hét beginpunt van een uurtje surfen. Denk in uw geval sowieso aan: horeca.pagina.nl, restaurant.pagina.nl, cafe.pagina.nl, hotel.pagina.nl. Startpagina’s zijn websites die zich hebben toegelegd op het verzamelen van links die passen bij een bepaald onderwerp. Pas wel op dat de startpagina’s niet doorlinken naar andere startpagina’s. Dit irriteert en bezoekers haken snel af. Ook een groot aantal links naar uw site toe is interessant. Hoe meer links, hoe hoger u scoort bij zoekmachines.

Nieuwsgroepen
Maak actief gebruik van nieuwsgroepen. Bijvoorbeeld via www.google.nl (groep: nl.culinair). Een nieuwsgroep is een discussieplatform over een onderwerp waarop geïnteresseerden reageren. Zorg wel dat u wat interessants meldt. Profileer u als deskundige en geef nuttige tips. Haak in op discussies, toon uw kennis en verwijs vervolgens naar aanvullende informatie op uw site. Pas op met het te opzichtig maken van reclame. Bezoekers van nieuwsgroepen ergeren zich doorgaans sterk aan teksten vol reclameboodschappen.

Banners
Zoek uit welke websites uw doelgroep bezoekt en plaats daar uw advertenties, de zogeheten banners. Stuur een e-mail naar de webmaster van de geselecteerde website en stel voor om banners te ruilen. Dus hun banner op uw site en andersom. Via www.nlbanner.nl kunt u gratis banners ruilen. Verder bieden zoekmachines vaak een betaalbare dienst om uw banner te koppelen aan een zoekterm. Tikt een surfer ‘Amsterdam’ in, dan publiceert de zoekmachine uw banner op de resultaatpagina. Vergeet hierbij niet uw tekst aantrekkelijk en specifiek te maken: “Amsterdam zien in één dag is onmogelijk. Overnacht daarom bij Hotel Jansen”.

Tips om uw website te promoten:

- Stuur uw gasten regelmatig een e-mailbericht met de mededeling dat u uw site hebt aangepast. Vertel wat u hebt veranderd en waarom het interessant is om te gaan kijken.
- Wanneer u uw websiteadres in advertenties, brieven of andere communicatiedragers plaatst, vertel daarbij altijd waarom ze de site moeten bezoeken.
- Voorkom sterk verouderde informatie op uw site.
- Een makkelijk te onthouden domeinnaam bevordert de promotie
- Zorg ervoor dat bezoekers uw site opnemen in hun favorietenlijst.