artikel

Bedrijven hebben geen zin meer in die ouderwetse cateraar

Horeca

Lebkov & Sons. Zo heet de sandwichformule die onlangs is geopend bij het Centraal Station van Leiden. Volgens H. de Bruin, één van de initiatiefnemers, blijft het zeker niet bij deze ene vestiging. ‘We willen een landelijke formule worden waarbij de nadruk op het bezorgen ligt.’

Lebkov & Sons is een initiatief van vijf partners. Hugo de Bruin, tevens eigenaar van het Noordwijkse reclamebureau Aan Zee, is één van hen. Daarnaast zijn nog Meesterbakker Van Maanen (formule van ruim dertig winkels), de familie Teekens (bekend van onder meer slagerij Chateaubriand), een conceptdenker en een horeca-accountant bij het project betrokken. Van de laatste twee wil De Bruin de namen niet prijsgeven.

De huisstijl van is zwart/wit. ‘Het enige dat kleur mag hebben zijn de producten’, stelt De Bruin. Lebkov & Sons mikt op drie eetmomenten: het ontbijt, lunch en de middag. Het assortiment bestaat vooral uit sandwiches. Daarnaast is er ruimte voor sappen, soepen en onder meer pastasalades. ‘Good food. Daar draait het om bij ons. Hét gezonde alternatief voor de snelle hap.’

De foodstore in Leiden is, zoals De Bruin het verwoordt, het visitekaartje. Het is een middel om naamsbekendheid te krijgen en om potentiële klanten de sfeer van de lunchroom te laten beleven. Maar toch moet de strak ingerichte zaak op steenworp afstand van het station Leiden uiteindelijk een ondergeschikte rol krijgen. Bezorgen of ‘delivery’, zoals De Bruin zegt, moet de corebusiness worden.

‘Straks moet tweederde van onze omzet bestaan uit het bezorgen. In een straal van 1,5 kilometer zitten vijftienhonderd bedrijven op wie wij ons kunnen richten. Je kunt bij ons per fax, telefoon en e-mail bestellen. En er bestaat de mogelijkheid voor het afsluiten van lunchabonnementen voor bedrijven. Deze krijgen per maand een gespecificeerde nota.’ De Bruin geeft aan dat hij grote kansen ziet in het bezorgen. ‘We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het lunchen in Nederland. Het viel ons op dat er een enorme behoefte bestaat aan delivery. De bedrijven hebben geen zin meer in die ouderwetse cateraar.’

De Bruin geeft aan dat de vijf partners grote plannen hebben met Lebkov & Sons. ‘We willen het concept eerst optimaliseren. Maar vervolgens hebben we maar één doel: uitrollen. Daar is deze formule voor gemaakt. Op termijn hebben we daarvoor een mogelijke partner nodig. We weten in ieder geval dat een aantal grote cateraars geïnteresseerd is in goede formules. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.’