artikel

Biologisch krijgt meer aandacht in (bedrijfs)restaurant

Horeca

Prorest Catering BV en Ven Internationale Versmarkt ondertekenden begin deze maand de intentieverklaring Biologische producten van de Natuur en Milieufederatie. Daarmee beloven ze te streven naar het verkopen, produceren en/of serveren van vijf procent biologische producten in 2004. Daarnaast tekenden productiebedrijven (onder andere Celavita en Gourmet), overheidsinstellingen en profitbedrijven zoals IKEA Nederland en de ING Groep. Deze laatste partij is goed voor 30.000 lunches per dag. Eerder dit jaar zetten Albron, Elior, SAB Catering en Sodexho Nederland hun handtekening reeds onder de intentieverklaring.

Biologisch krijgt meer aandacht in (bedrijfs)restaurant

Met de consumptie van biologische producten in bedrijfsrestaurants is het tot nu toe nog zeer matig gesteld. De Natuur en Milieufederatie en het Platform Biologica schatten het percentage biologische producten in de horeca en de bedrijfscatering op minder dan 0,5 procent. De buitenshuisconsumptie loopt hiermee achter op de thuisconsumptie. Deze ligt tussen de 1,5 en 2,0 procent. Reden is volgens cateraars de prijs van biologische producten. Gasten in bedrijfsrestaurants zijn niet bereid meer te betalen voor ecoproducten.

De Natuur en Milieufederatie is echter een andere mening toegedaan. Uit een recentelijk door deze organisatie gehouden enquête met 360 respondenten blijkt dat 80 procent van de gasten in bedrijfsrestaurants het een goed idee vindt dat cateraars biologische producten in het assortiment opnemen. Het gaat dan, in volgorde van belangrijkheid, om brood, zuivel, groenten/fruit, broodbeleg, vruchtensap en snacks (kroketten en dergelijke). 63 procent gaf ook aan voor deze producten extra te willen betalen. Ruim tweederde zei tussen de €0,22 en €0,70 meer te willen betalen voor een lunch.