artikel

NYP-directeur verwerpt verwijten

Horeca

Bart Jan Wijsman, algemeen directeur New York Pizza, wijst de beweringen van Tunc van de hand. Wijsman sluit zich in een reactie aan bij wat Stefan van Dalen namens de franchiseraad heeft gezegd. ‘Wij hebben Ibrahim Tunc een voorstel gedaan en zoals Van Dalen al zegt ging het erg ver, misschien wel te ver. Ibrahim Tunc wenste daar niet op in te gaan.

NYP-directeur verwerpt verwijten

Dat het pand aan de Schieweg te duur zou zijn, zoals Tunc beweert, is niet waar, aldus Wijsman. De overnamesom ligt, zo vertelt hij, onder de kostprijs van het pand zoals door NYP betaalt bij de overname van deze voormalige Mama Joe-vestiging. ‘Wij hebben hier een enorme financiële strop aan. De vier zaken van Mama Joe hebben acht jaar goed gedraaid in Rotterdam, drie zijn nog steeds overeind, behalve die ene zaak van meneer Tunc. Dat lijkt me een duidelijk signaal.’

Ook het verwijt dat Ibrahim Tunc heeft betreffende de oude apparatuur verwijst Wijsman naar het land der fabelen. ‘Tunc wist dat hij een zeven jaar oude winkel kocht met daarin dus net zo oude apparatuur. Maar dat maakt in wezen niets uit. In het contract staan boeteclausules voor ons als de apparatuur niet goed functioneert.

Dat NYP te hoge overheadkosten zou hebben vindt Wijsman onzin. Zeker als wordt beweerd dat deze mensen zich alleen bezig zouden houden met zo snel mogelijke groei middels acquisitie. ‘Wij willen op de meest professionele manier gestalte geven aan New York Pizza. Er zijn 18 mensen werkzaam op het hoofdkantoor. Daarvan houdt anderhalve kracht zich bezig met acquisitie. De rest houdt het concept staande en geeft dit kleur. We zijn dagelijks bezig met het neerzetten van de keten.’

Ook het ‘zogenaamde’ scenario dat NYP zaken goedkoop terugkoopt is niet waar, vertelt Wijsman. ‘We hebben de afgelopen vijf jaar één keer een zaak teruggekocht van de bank. Dat was de zaak van Tunc.’ Dat Wijsman en collega-directeur Vorst via terugkoopregelingen snel rijk willen worden, verwerpt Wijsman stellig. ‘Ons doel is een franchiseorganisatie te zijn. Wij exploiteren zo goed mogelijk het concept en willen winkels openen, niet sluiten. Als bewijs daarvoor hebben we één companystore, dat tevens dient als opleidingscentrum.’

Dat NYP zaken alleen maar voor de rechter uit wil vechten is onzin, vindt Wijsman. ‘Wij moeten onze merknaam beschermen. Wij zijn verplicht te reageren als iemand daar inbreuk op maakt. Dan moeten we actie ondernemen ter bescherming van de franchisenemers. Daar hebben onze franchisenemers recht op.’

De zaken die ex-franchisenemers en franchisenemers ons op basis van anonimiteit toevertrouwden zijn bij Wijsman niet bekend. ‘Wij overleggen eens in de zes weken met de franchiseraad. Als ik daar deze geluiden zou horen, zou ik me achter de oren moeten krabben. Mensen die problemen hebben moeten dat eerst maar eens kenbaar maken aan ons of aan de franchiseraad. Hoe kan ik hier anders van op de hoogte zijn.’