artikel

Prettige ‘parkeerbon

Horeca

Een geel briefje onder de ruitenwisser betekent meestal een parkeerboete. Dit geldt echter niet voor de parkeerplaats van McDonald’s Drachten. De gele briefjes lijken op boetes, maar zijn tegoedbonnen voor een hamburger.

Op de bon staat de mededeling dat klant wordt beloond voor het schoonhouden van de omgeving. ‘Als de gasten het gele briefje zien onder de ruitenwisser zijn ze eerst teleurgesteld, maar daarna aangenaam verrast’, vertelt assistent-manager Remko Wijbrandi.

‘De actie werkt. Gasten komen terug met de bon.’ McDonald’s ziet ‘bounceback-bonnen’ als een logische stap in haar verkoopfilosofie. Deze werkt volgens drie stappen, legt Wijbrandi uit. ‘De eerste regel luidt: Haal de klant naar binnen. Als een gast een hamburger besteld volgt daarna de vraag de klant er bijvoorbeeld frites bij wil of iets te drinken. De derde stap luidt dan: “Bounce back”. Zorg dat de klant weer terugkomt, bijvoorbeeld door zo’n tegoedbon.’

McDonald’s Drachten houdt veel lokale acties, vaak in combinatie met tegoed- en kortingsbonnen. Zo heeft het fastfoodrestaurant gratis bonnen uitgedeeld aan mensen die aan vrijwilligerswerk doen, maar bonnen worden ook zomaar huis-aan-huis bezorgd en uitgedeeld op straat en in het restaurant.

Acties met tegoed- of kortingsbonnen komen weinig voor bij cafetaria’s. ‘Daar kan dit ook werken. Het is eigenlijk een simpele actie, maar met veel respons’, aldus Wijbrandi.De ‘verrassingsbonnen’ hebben nog een functie, door de boodschap op de bon. Wijbrandi: ‘Hiermee hebben we iets in de hand om mensen aan te spreken als ze afval op de grond gooien. Als we ze daarop wijzen en ze een gratis hamburger aanbieden, doen ze het een tweede keer niet meer.’

De bonnen worden alleen op rustige uren overdag onder ruitenwissers gestopt. ‘s Avonds en in het weekend niet ‘Dan zijn hier veel jongeren. Als die zien dat iets gratis is, is het hek van de dam.’