artikel

Van Lier Bedrijfscatering introduceert Eat-mailservice

Horeca

Van Lier Bedrijfscatering uit Groningen begint 1 november met een Eatmailservice. Opdrachtgevers uit Groningen en de nabije omgeving kunnen na aanvraag van een wachtwoord via internetsite www.eat-mail.nl het assortiment bekijken en bestellingen doorgeven. De cateraar zorgt dan voor levering ‘aan huis’ op het gewenste moment.

De nieuwe formule komt voort uit de ‘Broodjesfax’, een service die sinds vijf jaar wordt geboden aan opdrachtgevers in een afgebakend bezorggebied in Groningen. Van Lier Bedrijfscatering heeft een speciaal faxblad uitgezet bij zo’n 80 klanten, met daarop een assortiment broodjes, vleeswaren, dagverse zuivel, salades en sappen. Dagelijks aangevuld met warme snacks. Via de fax kan elke dag een bestelling worden gedaan, met een minimale levertijd van een uur.

De Eatmailservice is vooruitstrevender, omdat de bestelling elektronisch verloopt. ‘Onze opdrachtgevers krijgen een wachtwoord, waarmee ze op de internetsite kunnen kijken naar de bestellijst’, vertelt Hedzer Bergsma van Van Lier Bedrijfscatering. ‘En als deze wordt verzonden, rolt de lijst in onze centrale keuken automatisch uit de printer. Klanten die op factuur bestellen, zijn bovendien automatisch gekoppeld aan onze financiële administratie.’

De afgelopen maand zijn de plannen getest en op 1 november moet de service volledig geïntegreerd zijn in het klantenbestand. Het nieuwe initiatief is geconcentreerd op opdrachtgevers uit Groningen en de nabije omgeving. Bergsma: ‘Het moet voor ons natuurlijk wel haalbaar en rendabel zijn. Haalbaar wat betreft tijd en eisen, denk maar aan de HACCP-voorwaarden.’

Kortingsysteem
Van Lier Bedrijfscatering denkt op deze wijze nog beter te kunnen inspringen op de wensen van de opdrachtgever. Iedere maandag verstuurt de cateraar een emailbericht met daarop het ‘broodje van de week’, op de laatste werkdag van de week gevolgd door vermelding van het ‘broodje vrijdag’.’Bovendien voorkomen we op deze manier onduidelijkheden over aantallen. Handgeschreven bestelformulieren kunnen wel eens twijfels oproepen’, aldus Bergsma.

In januari 2003 introduceert Van Lier Bedrijfscatering een kortingssysteem volgens schijven. Bergsma: ‘De korting wordt gekoppeld aan de afname. Hoe meer de opdrachtgever bestelt, hoe hoger het prijsvoordeel. Per schijf neemt de procentuele korting dan toe.’ Maar er wordt ook gedacht aan een spaarsysteem, waarmee bijvoorbeeld gratis broodjes kunnen worden verdiend.