artikel

Champagne wordt weer sexy

Horeca

Het gaat langzaam beter met de champagne. Recente cijfers van het Informatiecentrum Champagne laten zien dat de export naar Nederland dit jaar een flinke sprong heeft gemaakt.In totaal importeerde Nederland tot en met augustus 745.207 flessen. Een stijging van niet minder dan 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. ‘Champagne zit in de groei’, aldus Anneke Tot, directeur van het Informatiecentrum Champagne.

Champagne wordt weer sexy

Die ontwikkeling is volgens Tot vorig jaar ingezet. Glossies en andere bladen schrijven veel over champagne en de consument loopt de deur plat bij proeverijen. Zo organiseerde het blad Perswijn onlangs een drukbezochte champagneproeverij in het Scheveningse Kurhaus.

Toch is de Nederlander nog altijd een bescheiden champagnedrinker. In de top-10 van belangrijkste exportlanden staat Nederland op de negende plaats. De grootste champagnedrinkers buiten Frankrijk zijn de Britten (import: 16 miljoen flessen tot en met augustus). Die zijn vooral verzot op het merk Bollinger. Britten bestellen geen champagne, maar een ‘Bolly’.

Dat middelgrote champagnehuis heeft dan ook een luxeprobleem. De twee miljoen flessen die het familiebedrijf jaarlijks produceert, zijn bij lange na niet voldoende om aan de grote vraag te voldoen. De importeurs in de verschillende landen krijgen flessen op toewijzing.

Champagne per glas
Het Verenigd Koninkrijk wordt gevolgd door de VS (9 miljoen flessen), Duitsland (4,9 miljoen) en België (3,8 miljoen). Vooral het verschil tussen Nederland en België is opvallend groot. Onze zuiderburen drinken bijna vijf keer zoveel bubbeltjeswijn.

Champagne is in ons land weliswaar niet meer zo exclusief als vroeger – in 1960 importeerde Nederland 300.000 flessen – maar om nou te zeggen dat het gebruik enorm omhoogschiet, nee. Veel Nederlanders schenken het drankje nog altijd uitsluitend met oud en nieuw. In de horeca is de vraag nog altijd beperkt. En dat is zonde. Champagne is ten slotte een stuk feestelijker als begin van een leuke avond dan die eeuwige witte huiswijn of huisaperitief.

Om de gasten over de streep trekken, wil het Informatiecentrum Champagne daarom volgend jaar zomer de Week van de Champagne organiseren. Deelnemende horecabedrijven zouden in die week de champagne per glas aan moeten bieden, zodat de drempel voor de gasten om het edele vocht te bestellen, een stuk lager wordt.

Iemand die al per glas verkoopt, is Yannick Kovac, sommelier van het onlangs geopende toprestaurant Avant Garde in het PSV-stadion. Kovac heeft maar liefst 16 champagnes op de kaart staan, allemaal per glas verkrijgbaar.

Volgens Kovac willen gasten best aan de champagne, als je het maar goed brengt. Kovac vraagt zijn gasten expliciet of ze een glas champagne willen als aperitief. En dat werkt. Een van z’n bestsellers is nota bene de Dom Pérignon, de topwijn van Moët & Chandon.

Gefrustreerd
Of dat komt omdat de D.P., zoals de Amerikanen zeggen, echt de lekkerste champagne is, is trouwens zeer de vraag. Een van de grote problemen van champagne is namelijk de onbekendheid van de consument met het fenomeen.

Gasten grijpen snel naar de het bekendste merk, omdat ze denken dat een groot merk ook de beste kwaliteit geeft. In de praktijk betekent dat de keuze voor merken als Veuve Clicquot, Laurent-Perrier en vooral Moët & Chandon.

Twaalf procent van de totale champagneproductie van 280 miljoen flessen per jaar gebeurt door Moët. In vergelijking met andere Franse wijnregio’s een enorm hoog marktaandeel. Iedereen kent Moët, dus staat het bijna overal op de kaart. ‘Ik moet veel harder praten voor een klein merk dat minder kost, dan voor een groot merk.’ Aldus een lichtelijk gefrustreerde leverancier.

Een beetje gelijk heeft hij wel, want als er één ontwikkeling spannend was de laatste jaren, was dat wel die van de kleinere champagnehuizen. De prijs-kwaliteitverhouding van de kleinere domeinen is opvallend goed.

Een mooi voorbeeld is R&L Legras dat in Nederland op de markt wordt gebracht door Jean Arnaud in Tilburg. Legras is een klein huis uit Chouilly met 14 hectare in bezit en 10 onder contract. De Brut Blanc de Blancs (€20,10) van Legras is delicaat, elegant en strak droog. Lekker bij oesters. Iets robuuster is de champagne van Alain Thiénot, ook van Arnaud. De Champagne Brut (€20,10) is bleek van kleur, heeft rijp fruit met wat toast.

Een ander mooi voorbeeld van een klein, kwalitatief goed huis is Domaine A.R. Lenoble dat op de markt wordt gebracht door Sauter Wijnen in Maastricht. De Brut Réserve van Lenoble (€16,73) kreeg maar liefst 90 van de 100 punten van ‘wine advocate’ Robert Parker en 89 punten van de Wine Spectator. Lenoble beschikt over 18 hectare, merendeel Chardonnay, en produceert maar 300.000 flessen per jaar.