artikel

Reservering kerstdiner laat op gang

Horeca

Het dreigt een stille kerst te worden in veel restaurants. Bedrijven zien een forse terugval in reserveringen voor de kerstdiners in vergelijking met voorgaande jaren. Met speciale acties hopen restaurateurs, en ook hoteliers, de gast alsnog over de streep te trekken. Hier en daar lukt dat aardig. ‘Je moet je differentiëren, anders red je het niet in deze moeilijke tijden.

Reservering kerstdiner laat op gang

Het valt in het huidige economische klimaat normaal al niet mee de tafels redelijk bezet te krijgen, laat staan met de aanstaande feestdagen. Een belrondje langs zomaar wat restaurants leert dat de reserveringen voor het kerstdiner over het algemeen maar mondjesmaat binnenkomen. ‘Het valt zwaar tegen’, jammert een ondernemer. ‘De mensen zijn absoluut terughoudend, blijven liever thuis’, bevestigt Tim Kan van Blue Elephant Restaurant & Catering in Gouda. Vorig jaar had Kan twee weken voor kerst 90 procent van de reserveringen ingeboekt, op dit moment zit hij op 30 procent. ‘Erg weinig natuurlijk, en ik betwijfel sterk of we dat de komende dagen nog kunnen rechttrekken.’

Een fikse tegenvaller dus, maar het komt niet echt als een verrassing. Blue Elephant zag de bezetting het afgelopen jaar flink inkrimpen. Kan: ‘30 tot 40 procent, ik kan daar heel eerlijk in zijn. De zakelijke markt laat het afweten. Dat is bij mij zo, maar ook bij heel veel van m’n collega’s.’

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Ga maar eens praten met Robert-Jan van Melle van restaurant Diva, gehuisvest in de mergelgewelven van Valkenburg. Pas een maand geleden opende het bedrijf de deuren, en nu al hebben veel gasten er het volste vertrouwen in dat er met kerst een waar feestmaal op tafel staat. ‘Zestig couverts, op eerste en tweede kerstdag. De helft van de reserveringen is binnen en ik ga er vanuit dat de andere helft zich op het laatst nog meldt.’

Oudjaar
De mensen achter Diva runnen ook vergader- en partycentrum Kasteel Oost, eveneens in Valkenburg. Daar staat voor het zoveelste jaar weer een eindejaarsfeest voor 500 man op het programma.

De reserveringen voor het spektakel lopen als een trein. Van Melle is een tevreden mens. Heeft hij enig idee waarom de feestdagen bij hen wel een succes zijn en bij een collega niet? ‘Ach, er zijn zoveel factoren. Ons voordeel is dat we op een afgelegen locatie zitten, verstopt in de bossen, zodat de mensen lekker uit hun bol kunnen gaan. En verder moet je bekendheid geven aan wat je te bieden hebt.’

Buurtbewoners
Jacco Nagelkerken van Hilton Amsterdam is het daar roerend mee eens. ‘Maar belangrijker nog is je onderscheidend vermogen. In de moeilijke markt van dit moment bepaalt dat met name je succes tijdens de kerst.’ Hilton hanteert speciale kamertarieven tijdens de feestdagen. Op dit moment zit de bezetting op 50 procent.

Op eerste en tweede kerstdag is er de traditionele kerstbrunch, en restaurant Roberto’s introduceert een Italiaans kerstdiner. De laatste dagen van het jaar pakt Hilton voor de tiende keer uit met het Kinder Kerst Hotel. Personeel maakt kinderen wegwijs in de dagelijkse gang van zaken op diverse afdelingen binnen het hotelbedrijf, terwijl ouders even de handen vrij hebben. Nagelkerken: ‘Een daverend succes, en het leuke is dat veel mensen uit Amsterdam, ook hier uit de buurt, een paar dagen bij ons verblijven. Ze kunnen de feestdagen ook gewoon thuis doorbrengen.’