artikel

Duitsers blijven massaal weg

Horeca

Nederland raakt uit de gratie bij de Duitsers. Steeds minder Duitse toeristen bezoeken ons land, zo blijkt uit nog niet gepubliceerde cijfers van Toerisme Recreatie Nederland (TRN). De organisatie, en ook accommodatieverstrekkers, spreken van een uiterst zorgelijke ontwikkeling. Een imago-offensief van vele miljoenen euro’s moet het tij keren.

Nederland scoort steeds minder bij de Duitse toerist. In 1999 bezochten nog 3 miljoen Duitsers ons land. In 2000 daalde dat aantal met 6 procent en het ziet ernaar uit dat 2001 opnieuw zo’n terugval laat zien. Een zorgelijke ontwikkeling, zegt de koepelorganisatie van het toeristisch bedrijfsleven TRN.

De mkz-crisis van vorig jaar is van invloed op de neergang, maar er speelt meer. Het zit voor een belangrijk deel ook tussen de oren, benadrukt woordvoerder Rien van den Anker. ‘De Duitsers vinden ons gewoon minder spannend dan tien jaar geleden. Wij zijn veranderd en zij zijn veranderd, de verschillen lijken minder groot.’

Een imagoprobleem dus, en daar gaat TRN iets aan doen. Met miljoenensteun van Economische Zaken lanceert de organisatie de komende weken een campagne die de belangstelling van Duitsers voor vakantieland Nederland opnieuw moet aanwakkeren. Een imago-offensief waarin nadrukkelijk architectuur, design en (voor het eerst) de multiculturele samenleving aandacht krijgen. ‘Tulpenvelden en molens zijn niet onbelangrijk, maar we hebben meer te bieden en dat mogen we best eens naar buiten brengen.’

Recessie
Of een campagne het tij kan keren, is nog maar zeer de vraag. De Duitse markt staat met name de laatste maanden enorm onder druk. Het land zit officieel in een recessie en de consument geeft minder makkelijk geld uit aan luxe en vakantie. Nederlandse bungalowverhuurders melden een forse daling in de boekingen voor het nieuwe seizoen. Max Jacobsen van Center Parcs waarschuwde vorige week in Misset Horeca voor een dramatische terugval van het aantal Duitse gasten. Het gerenoveerde Center Parcs De Eemhof in de Flevopolder bijvoorbeeld vult doorgaans 30 procent van z’n cottages met Duitsers, maar dat percentage zal dit jaar lang niet worden gehaald.

Ook de grootste bungalowverhuurder van Nederland, Landal GreenParks, ziet het aantal reserveringen uit de Duitse markt teruglopen. Dit jaar naar verwachting met tussen de 10 en 15 procent. Commercieel directeur Bas Hoogland van Landal gelooft dat het offensief van TRN een duwtje in de goede richting is, maar het is niet voldoende. ‘Er is ook door onszelf nog veel missiewerk te verrichten in Duitsland. Het concept bungalowpark wordt nog lang niet optimaal aangeboden op de Duitse markt. Wellicht moeten Nederlandse aanbieders die verantwoordelijkheid gezamenlijk oppakken.’