artikel

‘Eerste reactie is blijdschap, maar nu begint het pas voor ons

Horeca

De Zagat restaurantgids prees het restaurant al in z’n laatste editie en nu is er ook de Michelin-erkenning. ‘Ja, de eerste reactie is er natuurlijk één van blijdschap, maar nu begint het pas voor ons’, geeft Chris Lindeboom, adjunct-directeur van Hotel Okura aan. ‘Het verwachtingsproces van de gasten is altijd al hoog, maar wordt met […]

De Zagat restaurantgids prees het restaurant al in z’n laatste editie en nu is er ook de Michelin-erkenning. ‘Ja, de eerste reactie is er natuurlijk één van blijdschap, maar nu begint het pas voor ons’, geeft Chris Lindeboom, adjunct-directeur van Hotel Okura aan.

‘Het verwachtingsproces van de gasten is altijd al hoog, maar wordt met het verkrijgen van de ster hoger. Toiletten, garderobes et cetera tellen nu allemaal mee, maar we zijn er klaar voor.’Okura hoopte al een tijdje op een ster. ‘Het is niet dat het uit de lucht komt vallen, we hebben al jaren een goed geolied restaurant.

Blijkbaar heeft Michelin meer waardering voor de buitenlandse keuken gekregen. Het is natuurlijk moeilijk beoordelen; wat in Japan gewaardeerde gerechten zijn zoals een halve meloen als toetje, moet voor een Franse inspecteur nogal banaal overkomen.’Alhoewel Yamazato zich onder leiding van chef-kok Akira Oshima langzaamaan wat heeft aangepast aan het Michelin-niveau linnen op tafel terwijl Japanners van houten, kale tafels eten en het gebruik van Nederlandse ingrediënten wil Okura de ster niet naar het hoofd laten stijgen. ‘Door de ster word je met de neus op de feiten gedrukt dat je iets waar te maken hebt.’