artikel

Eigen online reserveringssysteem voor Amerikaans hotels

Horeca

Vijf grote Amerikaanse hotelketens hebben een eigen online reserveringssysteem opgezet. Het Hotel Distribution System (HDS) moet de concurrentie aangaan met Expedia en Hotel Reservation Network, die nu samen de meeste online reserveringen voor hun rekening nemen.

De vijf hotels zijn Hilton Hospitality, Hyatt, Marriott International, Six Continents Hotels en Starwoord Hotels & Resorts Worldwide. HDS moet het volgens Cnet.com mogelijk maken om de aanbiedingen van online reisbureaus te koppelen aan een centraal reserveringssysteem. Uiteindelijk is het de bedoeling een eigen website op te richten, waarmee direct aan consumenten kan worden geleverd.

HDS wordt gezien als een poging om de concurrentie aan te gaan met vergelijkbare initiatieven zoals die van Expedia en Hotel Reservation Network. Achter beide partijen schuilen ruim 8.000 Amerikaanse hotels. Vooral Expedia verdient veel geld aan bemiddeling bij hotelkamers, reizen en autoverhuren.

De aanbieders van deze producten vragen zich in toenemende mate af waarom zij niet hun eigen producten kunnen verkopen, zonder de hulp van een intermediair. Zes luchtvaartmaatschappijen richtten om deze reden Orbitz op, dat niet alleen de concurrentie aanging met Expedia, maar ook met Travelocity.com.

HDS heeft toegegeven dat ook Orbitz als afzetkanaal zal fungeren, maar benadrukte dat het individuele hotelketens vrijstaat hun kamers via concurrerende kanalen te blijven verkopen. HDS maakt overigens wat de techniek betreft net als Orbits gebruik van Pegasus Solutions. Dit bedrijf biedt wereldwijd reserveringssystemen aan en beheert bovendien de eigen site TravelWeb.com.