artikel

KHN: ‘Ouders en jeugd strafbaar stellen voor drankgebruik

Horeca

Alcoholgebruik door jongeren moet strafbaar worden gesteld, zo heeft Koninklijk Horeca Nederland (KHN) maandag 18 februari laten weten. Ook moeten ouders verantwoordelijk worden gehouden als jongeren bier of sterke drank drinken.

Horecaondernemers mogen geen drank verkopen aan jongeren onder de zestien jaar. Voor sterke drank geldt een leeftijdsgrens van achttien jaar. ‘Maar het gekke is dat het voor deze jongeren zelf helemaal niet strafbaar is om alcohol te drinken. Terwijl een vijftienjarige wel strafbaar bezig is als hij bijvoorbeeld op een brommer rijdt’, aldus directeur J. Claes van de brancheorganisatie voor de horeca.

Volgens Claes wordt de horeca op deze manier onterecht verantwoordelijk gemaakt voor verkeerd gedrag van jongeren. ‘Want we hebben het hier wel over een leeftijdsgroep die moeilijk is en juist probeert uit te gaan en te drinken. Jeugdigen lokken nu dus eigenlijk horecaondernemers uit tot strafbaar gedrag.’

Hierdoor worden de ondernemers volgens de Horeca Nederland-directeur gedwongen jongeren meer te weren uit hun zaken. Hij wijst op een initiatief in Zevenbergen. In die Brabantse plaats hebben horecauitbaters tijdens de carnavalviering ouders opgeroepen hun veertien- en vijftienjarige kinderen op de uitgaansavonden thuis te houden.

Claes verbaast zich bovendien over ‘het gemak waarmee ouders hun kinderen van 14 en 15 jaar met de auto afzetten bij de discotheek’. Volgens hem lijken veel ouders ‘willens en wetens’ hun ogen te sluiten voor de gevaren die hun kinderen lopen bij het drinken van shooters, breezers en andere hippe alcoholische drankjes.

Claes: ’De discotheekhouders hebben wel eens het gevoel dat ze in een nachtcrèche staan. Ze moeten regelmatig met de ouders in discussie om duidelijk te maken dat ze die jongeren echt niet kunnen toelaten.’

Claes beaamt wel dat de horeca ook een verantwoordelijkheid heeft. Horeca Nederland is daarom naar de leden toe een voorlichtingscampagne begonnen. Begin april verspreidt de branche-organisatie een video, die laat zien hoe je als horecaondernemer met te jeugdige bezoekers omgaat.