artikel

Palmen in de polder

Horeca

Twee jaar na de verwoestende brand heropent Center Parcs De Eemhof in Zeewolde de deuren. 75 miljoen euro heeft het concern uitgetrokken om het park weer op de kaart te zetten. Met een stortvloed aan spektakel en themahoreca, gehuld in tropische en mediterrane sferen. Dat alles moet nadrukkelijk ook de Duitse gast naar de Flevopolder lokken: Hier werden zwei Dinge produziert: Spass und Adrenalin.

Het moet spannender. Een gewoon tropisch zwemparadijs vinden ze bij Center Parcs al lang niet meer opwindend genoeg. Beleving en innovatie zijn de krachttermen waarmee het concern ‘de vakantievierder van de 21e eeuw’ naar haar parken denkt te halen. Op De Eemhof wordt het allemaal uitgeprobeerd, volgens een voor Europa revolutionair concept. Zo beweert althans de organisatie.Feit is dat het bungalowpark in de Flevopolder behoorlijk op z’n kop staat. Al bijna een jaar wordt met man en macht gewerkt om het park een nieuwe look and feel te geven. Een noodgedwongen operatie: twee jaar geleden legde een felle brand een groot deel van de faciliteiten in de as. Faciliteiten die nog maar kort daarvoor waren gerenoveerd, gingen in rook op. Center Parcs kon opnieuw aan de slag. En als we dan toch van de grond af moeten beginnen, stelde de directie, dan komen we ook met iets moois voor de dag. Maar hoe doe je dat?

Deadline
Het is behoorlijk complex. Je hebt een lap grond en daar wil je voor verschillende doelgroepen iets neerzetten, zodanig dat die groepen elkaar niet te veel voor de voeten lopen. En het geheel moet ook nog eens een keer binnen een jaar af zijn.’ Director of operational development Mark Haak Wegmann heeft een zware maar uitdagende kluif aan de nieuwe Eemhof-in-wording. In rubberlaarzen sopt hij over het modderige terrein. Links en rechts worden straatjes aangelegd, timmerlieden spijkeren aan de voorgevel van een souvenirwinkeltje: in bouwput De Eemhof moet nog veel gebeuren voordat op 29 maart de eerste gasten naar binnen kunnen.In het overdekte zwembad Aqua Mundo bikken Balinese beeldhouwers naar hartelust grote brokken vulkanisch gesteente. Mensen en materiaal zijn ingevlogen uit Indonesië. Een ideetje van landschapsarchitect Jean Henkens, de belevingsman van Center Parcs. Voor zijn werkgever reist Henkens regelmatig naar Java om tropische bomen en planten in te kopen. In een klein dorp stuitte hij op de beeldhouwers en vatte het plan op deze mensen in te huren voor De Eemhof. De benadering vraagt wel om extra aandacht: jassen en truien regelen bijvoorbeeld. De Indonesische beeldhouwers zijn voor het eerst in het buitenland en de gure winter in de Hollandse polder is hen al helemaal vreemd.Center Parcs huurt bij de realisatie van De Eemhof ook de hulp in van Portugese tegelzetters en Italiaanse dakdekkers.

Hawaï
Centraal in de Aqua Mundo ligt het golfslagbad, omgeven door boeddhabeelden en palmbomen. Onder dezelfde glazen koepel nadert de trots van Center Parcs z’n voltooiing: de Flow Rider. Een continue golf waarop bezoekers kunnen surfen en bodyboarden. In het bassin wordt per minuut 120.000 liter water rondgepompt. Een primeur voor Nederland, overgewaaid uit de Verenigde Staten. Mark Haak Wegmann zag in vrijetijdsparken dáár hoe de Flow Rider succes oogstte. Als de attractie ook hier aanslaat, wil Center Parcs de Flow Rider in meer parken realiseren.De bedenkers van De Eemhof hebben lang nagedacht over de horeca-invulling. Dat mag ook wel: met ruim 200 outlets in alle parken tezamen bedraagt de omzet uit drank- en maaltijdverkoop een kleine 125 miljoen euro, goed voor een kwart van de totaalomzet bij Center Parcs. Niet voor niets is de benadering steeds vaker ‘voor elk wat wils’. En eten en drinken alleen is al lang niet meer voldoende. Er moet wat te beleven zijn. Zo komt er naast de Flow Rider een outlet met terras. Gasten kunnen zo lurkend aan een milkshake of happend in een hotdog naar de surfers kijken. Er komen cafeetjes en terrassen op het mediterrane Market Square en een tacorestaurant in de Cubaanse sferen van The Action Factory. Op een andere locatie worden pannenkoeken gebakken en op veilige afstand van het spektakel verrijst een à la carte-restaurant.

Duitse markt
Spass und Adrenalin moeten nadrukkelijk ook de Duitse gast naar de Flevopolder lokken. 30 procent van de gasten komt uit Duitsland, maar onder druk van de slechte economische omstandigheden zou dat percentage volgens operations director Max Jacobsen van Center Parcs dit seizoen wel eens fors lager kunnen uitvallen. ‘We krijgen minder reserveringen uit de Duitse markt en ook de touroperators in Duitsland klagen over een terugval.’ De Eemhof denkt jaarlijks 300.000 gasten te verwelkomen.