artikel

‘We hebben ‘m verdiend, niet terugverdiend

Horeca

‘We hebben ’m verdiend, niet terugverdiend.’ Restaurateur Peter Klosse kijkt liever niet te veel achterom. Het is al zuur genoeg dat hij tot tweemaal toe een ster moest inleveren. Begin jaren ’90 de eerste, vier jaar geleden nog één. En dan sta je als topbedrijf toch een beetje met lege handen. Het verklaart misschien waarom […]

‘We hebben ‘m verdiend, niet terugverdiend

‘We hebben ’m verdiend, niet terugverdiend.’ Restaurateur Peter Klosse kijkt liever niet te veel achterom. Het is al zuur genoeg dat hij tot tweemaal toe een ster moest inleveren. Begin jaren ’90 de eerste, vier jaar geleden nog één. En dan sta je als topbedrijf toch een beetje met lege handen. Het verklaart misschien waarom Klosse vorige week in het tv-programma Barend en Witteman zo fel van leer trok tegen het Michelinbolwerk.‘Je hoort nooit vooraf iets van ze. Je weet niet waar je aan toe bent, wat je moet verbeteren.’

Ruim een week later is de lucht enigszins geklaard. Hoe kan het ook anders, nu Klosse en z’n team erin geslaagd zijn één ster terug te halen. ‘Het doet me heel veel’, reageert hij een etmaal na de bekendmaking. In de bossen van Hoog-Soeren is uitbundig feestgevierd. ‘Ik heb hier vanochtend behoorlijk wat collega’s zien rondlopen met kleine oogjes. Ze hebben het verdiend, er is hard gewerkt.’

En de kritiek op Michelin? Die staat nog steeds, wat Klosse betreft, maar er klinkt ook een positief geluid. ‘De magie van Michelin blijft toch iets heel krachtigs. Het is geen Iso-9002 certificaat dat je opgeplakt krijgt en dat is maar goed ook. Als het transparant en duidelijk zou zijn wat je wel en niet moet doen om een ster te krijgen, zou de lol er snel vanaf zijn.’