artikel

Bioscoopketen Pathé kiest voor Heineken

Horeca

Bioscoopexploitant Pathé en Heineken Nederland zijn overeengekomen om vanaf 1 juli 2002 samen te gaan werken. In de veertien bioscopen zal vanaf dat moment ‘heerlijk helder’ uit de kraan stromen. De deal is een tegenvaller voor Grolsch. Deze brouwer opende onlangs zijn eerste Cinecafé bij de Pathé-vestiging op de Arenaboulevard in Amsterdam.

‘Het is natuurlijk vervelend om Pathé als klant te verliezen, maar op de verdere ontwikkeling van de Grolsch Cinecafés heeft dit geen invloed.’ Huub Smets, project- en accountmanager horeca, is stellig in zijn ontkenning dat de overeenkomst van de bioscoopketen met Heineken de komst van nieuwe Cinecafés in de weg staat.

‘Nee, we zullen er zeker mee doorgaan, al zijn er nog geen concrete locaties bekend. De ervaringen bij deze eerste vestiging zijn erg goed. Met name de combinatie van het vertoeven in een filmbeleving en het interactief bezig kunnen zijn met film via internet, slaat erg aan. De omzet is ver boven verwachting.’

Dat laatste beaamt ook conceptbedenker Martin Haak, voor de helft eigenaar van de Cinecafé-aandelen. ‘We hebben duidelijk iets neergezet waar behoefte aan is.’ Hij verwacht eveneens dat de nog geplande tien tot vijftien filmcafés er zullen komen. ‘Hiervoor kunnen we ook samenwerken met andere bioscoopketens. Bovendien is contractueel vastgelegd dat er bij iedere nieuw te bouwen Pathé-vestiging een Grolsch Cinecafé mag komen. Als daar ruimte voor is.’

Sterke positie
Gevraagd naar de reden om over te stappen op een ander biermerk, zegt Hajo Binsbergen van Pathé dat een afnemer altijd de oren en ogen dient open te houden. ‘Heineken is zeer actief in de filmwereld. Zo doen ze veel aan in-script sponsoring. Ze gaven aan meer te willen doen met de combinatie bioscoopbezoek en uitgaan. Grolsch doet dit ook wel, maar Heineken heeft een sterkere positie in de regio’s waarin wij actief zijn. Bovendien beschikt deze brouwer over een professionele marketingorganisatie.’

Volgens Binsbergen is het doel van Pathé meer mensen in de bioscopen te krijgen. ‘En met Heineken denken we zowel binnen als buiten de bioscopen onze naamsbekendheid te kunnen vergroten. Om dezelfde reden werken we ook met Coca-Cola samen. Dan praat je toch over twee sterke merken.’