artikel

Cafetaria van het Jaar gaat niet door

Horeca

Snackkoeriers vakwedstrijd Cafetaria van het Jaar gaat dit jaar niet door. De organisatoren zijn tot de conclusie gekomen dat de competitie in zijn huidige vorm niet meer aanslaat. Je moet dan de durf hebben om een evenement af te blazen, maar niet zonder te intentie uit te spreken dat er iets anders voor in de […]

Snackkoeriers vakwedstrijd Cafetaria van het Jaar gaat dit jaar niet door. De organisatoren zijn tot de conclusie gekomen dat de competitie in zijn huidige vorm niet meer aanslaat. Je moet dan de durf hebben om een evenement af te blazen, maar niet zonder te intentie uit te spreken dat er iets anders voor in de plaats moet komen. En daar gaat Snackkoerier dan ook mee aan de slag.

Het aantal aanmeldingen voor de wedstrijd Cafetaria van het Jaar liep in de loop der jaren terug tot een niveau waarbij het uit oogpunt van representativiteit nog net aanvaardbaar was om het evenement tot een happy end te brengen. De winnaar mocht zich steeds met recht op de borst slaan.

Maar je moet te allen tijde zien te voorkomen dat ‘de beste cafetaria’ van Nederland op den duur hetzelfde is als Gerard van Velde die in een veld van verder louter stayers Goud zou hebben behaald op de 1000 meter. Snackkoerier wil zo’n risico niet lopen. Dat is niet goed voor de branche, niet goed voor het blad en bovenal niet goed voor de winnaar.

Het waarom van de afnemende belangstelling is enigszins in nevelen gehuld. Zijn fastfoodondernemers soms wedstrijdmoe? Je ziet het bijvoorbeeld ook aan competities zoals Het Lekkerste Broodje van Nederland en Het Lekkerste Snackmenu. Potentiële deelnemers zijn hiervoor nog maar moeilijk over de streep te trekken. Anderzijds hadden de ijsvakwedstrijden in Vianen de afgelopen week geenszins over kandidaten te klagen. Kennelijk is het de formule die meespeelt. Wellicht slaat dié bij de Cafetaria van het Jaar niet meer aan.

Misschien hebben ondernemers de indruk dat er in de jurering teveel de nadruk is gelegd op het financiële aspect. Vergeten wordt dan echter dat we een bedrijf dat zijn zaakjes boekhoudkundig niet op orde heeft nou niet bepaald een voorbeeld voor de branche kunnen noemen. Maar datzelfde geldt voor een snackbar die het niet zo nauw neemt met de hygiëne of zijn frites ongaar serveert.

Een evenement dat de cafetariasector de afgelopen tien jaar zonder meer op een hoger plan bracht en een tiental fantastische winnaars heeft opgeleverd, is niet meer. Snackkoerier beraadt zich op een nieuwe activiteit die de branche weer massaal aanspreekt. Wij houden u op de hoogte!

Eric Klop,
hoofdredacteur Snackkoerier