artikel

Doe wat leuks met het assortiment

Horeca

‘Iedere cafetariahouder is een topper. Hij is zich daar echter onvoldoende van bewust. Toch kun je voor het assortiment geregeld iets nieuws ontdekken waarmee je de klant naar de zaak haalt.’ Deze boodschap bracht Roger Gielen, formuleadviseur van cafetariaketen Snackpoint. Zijn betoog bevatte onder meer de voordelen die een samenwerkingsverband de ondernemer kan bieden bij […]

‘Iedere cafetariahouder is een topper. Hij is zich daar echter onvoldoende van bewust. Toch kun je voor het assortiment geregeld iets nieuws ontdekken waarmee je de klant naar de zaak haalt.’ Deze boodschap bracht Roger Gielen, formuleadviseur van cafetariaketen Snackpoint. Zijn betoog bevatte onder meer de voordelen die een samenwerkingsverband de ondernemer kan bieden bij een succesvol assortimentsbeheer.

Gielen hield de aanwezigen voor dat een goed assortiment niet per se zo uitgebreid mogelijk hoeft te zijn. ‘Als u plannen heeft om bijvoorbeeld stamppotten of soep aan de kaart toe te voegen, peil dan de behoefte bij uw klant. Doe eerst onderzoek, voordat u daarin investeert. En heb niet de illusie dat je de “totale” consument over de vloer krijgt. Elke cafetaria is uniek. De snackbarsector is geen eenheidsworst, maar een branche vol emotie en gevoel die kort bij de mensen staat.’

‘Onderscheid u en ga exclusieve primeurs niet uit de weg’, zo adviseerde Gielen verder. ‘Samenwerking speelt daarbij een belangrijke rol. Snackpoint bijvoorbeeld heeft sterrenkok Cas Spijkers bereid gevonden om speciaal voor deze formuleketen snacks te ontwikkelen. Het trekt klandizie. Bovendien associeert de klant deze producten met een topkok, hetgeen ten goede komt aan het imago van de cafetariabranche.’

De formuleadviseur brak voorts een lans voor een goede presentatie van het assortiment. ‘Doe er wat leuks mee. Breng uw producten zowel in als buiten de vitrine op een aantrekkelijke manier onder de aandacht. Integreer snacks in schotels en koppel die aan acties waarin bijvoorbeeld een bepaald land centraal staat. Verbindt daar spectaculaire prijzen aan. Zo had onze keten laatst een auto als hoofdprijs. Wie dat betaalt? De kosten haal je weg via samenwerking. Vanuit een verband zijn met groothandel of fabrikant goede afspraken te maken.’

‘Denk dus na over het bundelen van krachten’, resumeerde Gielen. ‘Het geeft u niet alleen voordelen bij de inkoop. U leert bovendien veel van elkaar over de presentatie en uitstraling van uw assortiment. Versterk samen het horecagevoel. Van fritesbakker wordt u ondernemer!’