artikel

Van Tol: ‘Proef met Lunchbus geslaagd

Horeca

Groothandel van Tol gaat verder met de Lunchbus. ‘De omzet van de testbus is veel hoger dan verwacht.’ Dat zegt directeur A. Aikema van Van Tol. De groothandel startte in februari een pilot met de Lunchbus in het Noord-Hollandse Bergen.

De lunchbus is een rijdende winkel die langs bedrijventerreinen rijdt om belegde broodjes, snoep en rookwaren te verkopen. Aikema: ‘WE zijn nu drie maanden verder en de Lunchbus blijkt een groot succes. De gemiddelde weekomzet is 5600 euro. We hadden berekend dat de formule voor een franchiser winstgevind is vanaf 4500 euro omzet in de week.’

De gemiddelde besteding ligt volgens Aikema rond de acht euro. ‘Dat is erg hoog. De Lunchbus verkoopt niet alleen veel lunchproducten maar ook veel dagelijkse boodschappen. Dat hadden we niet verwacht. We gaan het assortiment dan ook nog meer op de behoeft van de klant aanpassen. Dat wil zeggen meer dagelijkse boodschappen.’

Het enige minpuntje is volgens Aikema het lage aantal klanten dan van de bus gebruik maakt. ‘We hadden gerekend op ongeveer 500 kassa-aanslagen per dag. Dat zijn er nu maar 140.’ Aikema wil meer mensen de bus inkrijgen door het marktgebied beter te benutten. ‘We zijn tot nu toe selectief geweest. We schreven alleen de meest geschikte bedrijven aan. Bedrijven moeste de juiste omvang hebben. Te groot dan hadden ze een kantine, te klein dan leverden ze te weining klanten opl Wat we nu gaan doen is toch meer bedrijven op de route zien te interesseren. De directeur denkt dat de Lunchbus een nog veel beter resultaat dan 4500 euro per week kan neerzeten.

Die 4500 euro is de ondergrens. Daarbij gaan we uit van een normale werkweek. Niemand belet een franchiser om meer uren te maken. Van Tol neemt aanstaande vrijdag pas officieel het besluit of wordt verder gegaan met de formule. Aikema: ‘Verder gaan we zeker, dat kan ik nu al zeggen. De vraag is alleen in hoeveel plaatsen we de Lunchbus gaan introduceren. Voor de pilotfase gingen we uit van vijftig industrieterreinen in Nederland. Dan worden er waarschijnlijk veel meer.

Aikema kan nog niet zeggen wanneer de tweede Lunchbus de weg opgaat. Eerst moeten we geschikte franchisers zien te vinden. Cafetariahouders lijken ons de meest geschikte kandidaten. Volgens Aikema is het voor mensen die al een bus hebben het meest lucratief om franchiser te worden. Het ombouwen van de bus kost namelijk maar ongeveer 50 duizend euro. Een nieuwe bus is maar liefst driemaal zo duur.