artikel

Kookles voor kinderen van de basisschool

Horeca

Smaakles voor kinderen. Is het nodig? Volgens Euro-Toques en Horeca Nederland wel. Dat melk van koeien komt en aardbeien op het land groeien voor ze in de supermarkt liggen, is bij veel kinderen niet bekend. Tijd voor actie. Euro-Toques Nederland organiseerde een ‘Week van de Smaak’ op basisscholen en Horeca Nederland sloeg de handen ineen met Duitse scholen om kinderen op te leiden tot heuse mini-koks.

De kok breekt het struisvogelei open. Anderhalve liter eierstruif stroomt in een bak. Kreten van verwondering vullen de keuken van Restaurant Truffels in Arnhem. Zóveel? De nieuwsgierigheid is gewekt. Wat nu? Een reuze-omelet maken. De kinderen mogen proeven en zelf ook omeletten maken.

Het is één van de lessen die veertig Nederlandse en Duitse kinderen volgen in het kader van het Mini-Koksproject. Dat is opgezet door Horeca Nederland in samenwerking met Euregio Rijn en Waal en het Hotel- und Gaststattenverband Nordrhein. De acht- en negenjarigen volgen op hun vrije zaterdagen maar liefst drie jaar een programma dat varieert van bezoeken aan een zuivelboerderij of groothandel tot en met het zelf bereiden van kleine gerechtjes. Acht professionele begeleiders uit de horecabranche leiden dit project. De kinderen worden écht opgeleid tot mini-koks.

BEWUST
Eén van de begeleiders van het project is Angelique van Garderen. Zij ontvangt de kinderen in de kookstudio van haar restaurant Truffels in Arnhem. ‘We hebben nu zo’n vier bijeenkomsten achter de rug waarin we mayonaise, boter, milkshakes en zaziki van boerenyoghurt hebben gemaakt. De kinderen zijn heel enthousiast. Het is vooral leuk te zien dat ze smaakverschillen opmerken.

Fabrieksmayonaise vinden ze bijvoorbeeld lekkerder dan zelfgemaakte. Dat komt door de smaakversterkers die erin zitten. Maar ze beseffen wel dat zelfgemaakte mayonaise beter is. We willen kinderen bewust leren eten, en laten zien wat je moet doen om een gerecht klaar te maken. Op deze leeftijd leren ze snel en ze gaan meteen heel handig met de producten om. Ze zijn niet bang om te proberen.’

Wie weet brengt het project nog wel een aantal toekomstige koks voort. Dat hoopt Rolf de Bas, voorzitter van Horeca Nederland afdeling Arnhem. ‘Zowel in Nederland als in Duitsland is er gebrek aan horecapersoneel. De belangstelling voor het vak is niet groot onder de jeugd. Het is hard en vaak onregelmatig werken. Op deze manier willen we kinderen liefde voor producten en koken bijbrengen. Daar moet je zeker al op acht-, negenjarige leeftijd mee beginnen. Misschien dat er uit de groep vier of vijf koks voortkomen. Dat zou mooi zijn. Zoniet dan hebben ze de rest van hun leven plezier van de lessen.’

PROFESSOR PAPILLETJE
Een ander project dat kinderen moet interesseren voor natuurlijk voedsel is van Euro-Toques. Op ruim 135 basisscholen geven koks uit heel Nederland les over de herkomst van voedsel en smaak. Op een videoband laat Professor Papilletje op een ludieke manier zien hoeveel smaak er in natuurlijke producten als fruit en groente zit.

Volgens Bram Loman van Euro-Toques holt de smaakkennis van kinderen zienderogen achteruit. ‘Het is een maatschappelijk probleem dat al jaren speelt, het wordt de laatste jaren steeds erger. De voedselindustrie krijgt met zoete en vette producten meer voet aan de grond bij kinderen. De ouders zijn ook schuldig. Vooral kinderen van werkende ouders krijgen vaak snelle, ongezonde happen als avondmaaltijd. Sommige kinderen krijgen drie keer in de week McDonald’s voorgeschoteld. Dat kan niet.’

Euro-Toques wil met deze zesde editie van de Week van de Smaak op scholen nóg meer nadruk leggen op gezond voedsel. Het is de bedoeling dat kinderen zelf vragen om goede producten. ‘Wij doen dit uit ideologie, niet om onze restaurants vol te krijgen in de toekomst. Maar het culinaire erfgoed, de smaak, mag ook niet verloren gaan.’