artikel

Van water tot frisdrank

Horeca

Cafetariahouders zouden frisdrank actiever moeten promoten. Zo luidt het advies van channelmanager Gerard Matthijssen van frisdrankenfabrikant Vrumona. ‘Frisdrank is een product met een grote marge. Als een cafetariahouder combinaties samenstelt met andere producten tegen een lagere totaalprijs behaalt hij extra omzet en rendement.’ Mathijssen schat dat slechts bij één op de tien transacties frisdrank verkocht wordt. ‘Dat kan makkelijk omhoog’, is zijn mening. In deze fotoreportage wordt de productie van blikjes Sisi Sinas voor het voetlicht gebracht. Het langst bestaande merk van de fabrikant. Sinas is met een marktaandeel van 20.9 procent achter cola (bijna 50 procent) nog steeds een van de populairdere frisdranken.

In 1947 werd Vrumona, een afkorting van VRUchtenliMONAde, opgericht door een dertigtal kleine Utrechtse frisdrankfabrikanten. Sisi Sinas was een van de eerste producten die het bedrijf voerde, naast Pepsi Cola en een aantal vruchtensappen en limonadegazeuses. Het bedrijf was gevestigd in een pakhuis in Utrecht en telde 20 man personeel. In 1952 verhuisde het bedrijf naar de huidige vestigingsplaats Bunnik. Tot 1968 werd met meerdere partners samengewerkt waarna Heineken het bedrijf overnam. Sinds de begintijd is er veel veranderd op de frisdrankmarkt. In 1948 dronk de Nederlander gemiddeld 7 liter frisdrank per jaar, op dit moment is dat meer dan 80 liter. Daarnaast is mineraalwater goed voor 16 liter. Tegenwoordig geeft het bedrijf aan ruim 500 mensen werk en produceert jaarlijks 300 miljoen liter frisdrank.

Om frisdrank te maken is water nodig. Vrumona haalt een groot deel uit eigen bron. Het van grote diepte opgepompte water wordt in deze zuiveringsinstallatie behandeld voordat het verwerkt wordt tot frisdrank.

In deze ruimte worden de siropen ,die de basis zijn voor een frisdrank, samengesteld. Voor Sisi gebeurt dit overigens volledig geautomatiseerd. Daarna wordt de frisdrank bereid en in grote gekoelde 25000-liter tanks opgeslagen.

Met duizenden tegelijk worden de lege blikjes aan het begin van de productielijn op de lopende band gezet.

De ‘afstapelaar’ zorgt er voor dat de lege blikjes van het pallet op de lopende band komen. Hierna controleert een machine de blikjes op vorm en mogelijke beschadigingen.

De Sisi wordt voorzien van koolzuur en komt in de vulmachine (foto). Deze vult de blikjes af en voorziet ze van het deksel met drinkopening. Op topsnelheid produceert de machine 90.000 blikjes frisdrank per uur, ofwel zo’n 30.000 liter.

Na het afvullen gaan de blikjes door een pasteuriseerder om de houdbaarheid te waarborgen. Daarna worden ze in deze verpakkingsmachine op trays geplaatst en ingepakt met kunststof krimpfolie.

De trays met blikjes worden automatisch op pallets gestapeld. Maximaal 12 lagen op elkaar is goed voor een aantal van 2880 blikjes per pallet.

De pallets met blikjes frisdrank gaan het magazijn in. Van daaruit vinden ze hun weg naar de groothandel en komen uiteindelijk in de cafetaria.

Channelmanager Gerard Matthijssen is verantwoordelijk voor de marketing in onder andere de fastfoodbranche. Naar zijn mening kunnen veel cafetariahouders hun frisdrankomzet verhogen. ‘Alleen al door te vragen “wat wilt u er bij drinken” kan de cafetariahouder twee tot drie maal zoveel frisdrank verkopen.’