artikel

Digitale kerstsferen in de horeca

Horeca

Haal nog meer uit kerst. Drie voorbeelden van collega’s die hun website gebruiken om kerstactiviteiten te promoten. Maak gebruik van hun ervaringen.

Hotel Paviljoen en Restaurant Le Marquisard in Rhenen
www.paviljoen.nl
+/+ met een klik op een sfeervolle afbeelding opent de kerstpagina in een nieuw scherm over de website. Wanneer na kerst de afbeelding wordt verwijderd, dan verdwijnt in één handeling alle kerst van de site
+/+ aandacht voor kindermenu
-/- geen reserveringsformulier
-/- kerstmenukaart staat wel erg onderaan op de pagina

Klaas Stekelenburg:
‘Kerst is een mooi item om te communiceren met de gasten. In de horeca wordt dit nog wel eens onderschat. Kerst op je website werkt bedrijfsondersteunend en is kostendekkend. Het belangrijkste is dat de bezoeker van de site de echte kerstsfeer proeft. Ik heb voor kerst een folder uitgebracht en deze door mijn webbureau op de site laten zetten. Dit scheelt ontwerpkosten. Een reserveringsformulier onder het kerstmenu? Daar heb ik nog niet over nagedacht. Wellicht een interessante optie, alhoewel ik het contact met de klant dan mis.’
Tip: doe iets aan kerst op je website.

Café Restaurant ’t Wapen van Stellendam in Stellendam
www.wapenvanstellendam.nl
+/+ voor de thuisblijvers: saladebezorgdienst. Overzichtelijk en compleet
+/+ gedetailleerd reserveringsformulier
-/- geen smakelijke foto’s van de kerstgerechten
-/- eenvoudig en eentonig kerstdeuntje

Jeroen Andernach:
‘Het is voor ons een probeersel om met een uitgebreid reserveringsformulier op onze website te werken in plaats van bestellijsten per post. Na een week hadden we al vier reserveringen binnen. Wanneer een reservering per e-mail binnenkomt, komt deze ook automatisch uit de fax rollen. Zo missen we niets. Ik had voor de kerstpagina op onze site ook een berekenprogramma willen tonen waarmee gasten per internet hun kosten vooraf kunnen berekenen. Deze module zal binnenkort op onze site staan. De geluidjes op onze kerstpagina zijn vrij simpel. Het probleem is dat goede kerstmuziek vaak te zware bestanden oplevert, waardoor de laadtijd van de pagina vertraagt.’
Tip: houd de kerstpagina overzichtelijk.

Restaurant en Hotel In de Kop’ren Smorre
www.koprensmorre.nl
+/+ uitgebreid overzicht diner eerste en tweede kerstdag
+/+ sfeervolle winterafbeelding
-/- dezelfde afbeelding is niet scherp
-/- geen reserveringsformulier ondanks advies om tijdig te reserveren

Jan-Willem Lammertink:
‘Onze kerstpagina past in het stramien van onze website en geeft de sfeer van ons bedrijf goed weer. Per post hebben we onlangs een mailing verstuurd en een kwart van de reserveringen tot nu toe zat niet in het mailingbestand. Aangezien ik voor kerst niet adverteer, maak ik hieruit op dat we concrete kerstreserveringen hebben gehaald uit onze website. Voorgaande jaren werkte ik met een reserveringsformulier op de site, maar mijn gasten sturen liever een mailtje of nemen de telefoon na het raadplegen van de site. De sfeerfoto van ons bedrijf heb ik vorig jaar in de periode rond kerst gemaakt.’
Tip: meld je site aan bij de website: kerst.pagina.nl.

Tips voor uw kerstpagina:
• Vergroot de bezoekerskans door de kerstpagina op uw website nog meer te laten opvallen door ‘nieuw’ te plaatsen achter het hoofdstuk kerst.
• Bied sitebezoekers de mogelijkheid zelf een menu samen te stellen en dit per e-mail te verzenden. Ondersteun dit item met advertenties in (regionale) kranten.
• Beantwoord reserveringen per formulier of e-mail binnen twee uur na ontvangst.
• Publiceer op de kerstpagina uw telefoonnummer zodat gasten die niet per e-mail willen reserveren direct het nummer bij de hand hebben.
• Verloot als ‘vroegboekkorting’ een kerstgeschenk onder de gasten die met het formulier op uw website een tafel hebben gereserveerd.
• Vermeld een kerstgroet op de nota. Vergeet uw buitenlandse gasten niet. Kijk op www.kerst.net voor een kerstgroet in het Japans, Argentijns of Turks.
• Houd uw website professioneel door uw kerstaanbieding op donderdag 27 december van de website te verwijderen.