artikel

Internet hoort in het PR-plan

Horeca

Is uw website al online? E-mailadres geregeld? Aangesloten op een reserverings- systeem via internet? Dan lijkt alles prima in orde. Alleen, waar blijven nou de gasten die van al die moderne techniek gebruik moeten maken? Tja, ze moeten ook wel van het bestaan op de hoogte zijn. Maak internet dus vast onderdeel van het communicatieplan. Zoek het vooral in combinaties tussen on- en offline. Dertien tips.

E-mail: voeg aan mailings naar gasten en leveranciers (voor het aankondigen van speciale acties, het menu van de maand, het laatste nieuws voor uw vaste klanten) uw internetadres toe. Natuurlijk met een afbeelding van de site, zodat het adres opvalt.

Menukaarten/afhaalmenukaarten: vermeld uw internetadres duidelijk en opvallend op alle menukaarten. Ook hier vergezeld van een afbeelding van de site. Zet het menu trouwens ook op uw site. Makkelijk voor gasten die niet over een tastbare kaart beschikken, maar al wel over uw internetadres.

Sandwichborden: zorg dat potentiële gasten niet alleen het dagmenu buiten op het bord zien staan, maar ook uw internetadres. Blijkt u voor die avond al vol te zitten, dan kunnen ze op de website alvast het menu voor volgende week lezen en wellicht ook een tafeltje reserveren. Een makkelijk te onthouden adres is een pre.

Advertenties: vermeld het uitgebreide weekmenu met seizoensgerechten op uw internetsite en verwijs potentiële gasten in de advertentie naar de site.

Visitekaartjes: zet het internetadres op de visitekaartjes die in een standaard naast de schaal met afterdinnerpepermunt staan. Vragen om een kaartje doen gasten niet snel; er eentje meenemen als ze duidelijk in het zicht staan wel.

Rekening/kassabon: uiteraard met het adres van de site erop.

Tafelkaartjes: hiervoor geldt hetzelfde als de kassabon/rekening.

Folders: leg op een opvallende plaats folders met uw bedrijfsinformatie en het internetadres neer. Zorg dat iedere folder genummerd is. Plaats op uw website een lijst met winnende nummers. Winnaars krijgen bijvoorbeeld korting op de maaltijd of een gratis voorgerecht.

Kleurplaten: uw internetadres op de kleurplaten voor de kinderen (de generatie die waarschijnlijk al beter de weg op internet kent dan de gemiddelde ouder). Maak er een wedstrijd van: de tien mooiste kleurplaten komen iedere maand op uw website te staan. Ziet de winnaar zijn kleurplaat op de website en stuurt hij als bewijs een e-mailtje, dan krijgt hij zijn tekening keurig geplastificeerd als placemat thuisbezorgd.

Promo-artikelen: vermeld uw website duidelijk op T-shirts en petten (en op de bedrijfskleding van uw personeel). Zo attendeert u de onwetende voorbijganger op uw bedrijf, en kan deze op internet vast de sfeer proeven.

Cadeaubonnen: met uw internetadres erop. Zorg er daarnaast voor dat gasten de bonnen gelijk op internet kunnen bestellen en kunnen afrekenen.

E-cards: gast jarig? (dat zou u kunnen weten als u een gastenrelatiesysteem bijhoudt). Stuur dan een e-mailkaart om hem te feliciteren. Vermeld hierop uw site-adres én de mededeling dat de gast vanaf uw site nog meer kaarten kan versturen naar vrienden en kennissen. Bijvoorbeeld om ze uit te nodigen voor een diner in uw restaurant.

Plaatselijke promotie: lift mee op de communicatie-inspanningen van wijk, dorp, stad of streek. Zorg dat uw bedrijf en al uw adressen worden gezien in wijkkranten, actiefolders en toeristische informatie.