artikel

Laat uw gast spreken

Horeca

Vergroot het herhalingsbezoek op uw website door uw homepage regelmatig te verversen. Op zich een behoorlijk tijdrovende klus, maar u kunt dit deels uit handen geven door uw bezoekers het werk te laten doen. Plaats daarvoor een gastenboek of een forum op uw site waardoor diegenen die reageren er zelf voor zorgen dat ze uw site vernieuwen. Een bezoeker keert sneller terug na het lezen van prikkelende en kruidige meningen. Interactiviteit is daarmee gewaarborgd.

Gastenboeken en forums zijn veelal gratis te vinden op internet. Als tegenprestatie plaatsen de aanbieders vaak opvallende en storende reclame-uitingen. Enkele sites waarop u gratis gastboeken en forums kunt aanvragen:
Gastenboeken: www.write2me.nl, www.realguestbook.com, www.tboek.nl.
Forums: www.bravenet.com, www.ezboard.com, homepagetools.com/ultraboard.

Zet uw gastenboek op een prominente plaats op de site zodat toevoegingen direct zichtbaar zijn. Promoot het digitale gastenboek in uw zaak. Nodig klanten uit reacties te geven op een onlangs geïntroduceerde snack of uw specialiteit van het huis. Besteed veel aandacht aan een forum, anders sterft het een vroegtijdige dood. Publiceer zelf een smeuïge stelling en nodig websitebezoekers uit hun mening op de stelling te geven. Houd het forum goed in de gaten en verwijder direct racistische, nazistische of kwetsende uitspraken. Noteer uw inlogcode en wachtwoord. U kunt hierdoor razendsnel vuiligheid uit uw gastenboek of forum verwijderen.

Angela Rikken, eigenaar van cafetaria Rikken te Groesbeek, koos voor een gastenboek om interactie te creëren tussen klant en cafetaria. “Via een gastenboek durven klanten sneller ongegeneerd hun commentaar te geven. Dat is een voordeel, maar daarin schuilt tevens een nadeel. Iedereen kan namelijk zomaar van alles publiceren. Daarom controleer ik dagelijks het gastenboek. Wanneer iemand een nieuw bericht plaatst, dan krijg ik automatisch een melding per e-mail. Ons gastenboek is gratis te verkrijgen via www.alxnet.com en toont geen reclame-uitingen.’

Roger Gielen, Formule Manager van Snackpoint, vindt dat een gastenboek de drempel voor klanten verlaagd om positieve of negatieve reacties te geven over de horecaondernemer. “Gasten krijgen vaak een weerwoord wanneer ze in de cafetaria kritiek uiten. Dit gebeurt niet wanneer consumenten vanuit de huiskamer hun mening publiceren. Bij Snackpoint kijken we drie maal per week of kwaadwilligen kwetsende teksten hebben geplaatst. Deze verwijderen we dan. Door de gasten verplicht een e-mailadres te laten invullen, kan een ondernemer ze per e-mail op de hoogte brengen van diverse acties.”

Hans Leenhouts van internetbedrijf InterSpective wijst op de risico’s die een gastenboek met zich meebrengt. “Laat een gastenboek geen klachtenboek worden. Je hebt immers geen invloed op de input. Ik adviseer om een bulletinboard te plaatsen. Dit is een gastenboek waarbij de horecaondernemer eerst zijn akkoord moet geven op een bericht. Je kunt spellingsfouten en schuttingwoorden verwijderen.”