artikel

Meer bezoekers met digitale nieuwsbrieven

Horeca

Vergroot het aantal bezoekers van uw website via e-mail. Met een nieuwsbrief per e-mail kunt u de bezoekers naar specifieke posities op de site sturen. Een nieuwsbrief is tevens een prima methode om meer omzet te genereren uit uw huidige klantenbestand én om geïnteresseerden op de hoogte te houden van speciale aanbiedingen of ontwikkelingen in uw bedrijf.

• De opbouw van een goed e-mailadressenbestand is essentieel voor een geslaagde nieuwsbrief. Vraag gasten bij het verlaten van uw horecaonderneming of ze gratis per e-mail op de hoogte willen blijven van aanbiedingen, thema-avonden of nieuws. Na een gezellige avond zal een gast uw verzoek om een e-mailadres niet snel weigeren.Plaats een invulveld voor e-mailadressen op alle gangbare formulieren waarmee gasten in aanraking komen. Bied tevens op uw website een aanmeldingsmogelijkheid aan. Vergeet niet de algemene voorwaarden te vermelden in verband met de wet ‘bescherming personeelsregistratie’.
(zie: www.minjust.nl/a_beleid/fact/bescherming_persoonsgegevens.htm)

• Schrijf de nieuwsbrief op tekstformaat of HTML-formaat. Voor het schrijven van een nieuwsbrief op tekstformaat volstaat een willekeurige tekstverwerker. Schrijf HTML-nieuwsbrieven in de programma’s Word of Frontpage. Plak uit Word de pagina in een nieuw op te stellen mailbericht. Voeg uit Frontpage het opgeslagen document als bijlage toe. Beperk de grootte van de nieuwsbrief tot maximaal honderd kilobyte. Voor HTML met meerdere illustraties betekent dit twee pagina’s, voor tekstformaat minimaal tien pagina’s.

• Houd er rekening mee dat een deel van de ontvangers van de nieuwsbrief niet dagelijks de mailbox controleert op nieuwe berichten. Stuur dus tijdig uw nieuwsbrief voor de aankondiging van een artiest, de uitnodiging voor het kerstdiner, of de aanbieding van de Leerdammer kaassalade in het bedrijfsrestaurant. Verstuur uw nieuwsbrief bij voorkeur op een vast moment. Een vaste structuur geeft de ontvangers een vertrouwd gevoel.

• Voorkom problemen door de digitale nieuwsbrief niet tegelijk naar het complete adressenbestand te sturen. Mailproviders kunnen grote hoeveelheden mailberichten niet gelijktijdig verwerken en zullen het bericht weigeren. Maak daarom in het adressenbestand groepen aan van maximaal vijftig e-mailadressen. Verstuur vervolgens de nieuwsbrief per groep.

• Maak de nieuwsbrief persoonlijk door de overige ontvangers onzichtbaar te maken. Stuur de nieuwsbrief naar uw eigen adres en plaats de groep van vijftig e-mailadressen in het veld BCC (Blind Carbon Copy). Zet in het onderwerpveld een aansprekende omschrijving en het vervolgnummer van de nieuwsbrief.

Voor- en nadelen van tekst of html-formaat:

Tekstformaat
+ Elke ontvanger kan de nieuwsbrief lezen.
- Slechte lay-out, grote kans dat mail ongelezen wordt verwijderd.
- Commercieel niet interessant omdat er geen mogelijkheid is voor banners.

HTML-formaat
+ Mooie lay-out.
+ Mogelijkheid om vanuit nieuwsbrief direct naar verwante artikel op de website te klikken.
+ Mogelijkheid om illustraties te plaatsen, mits deze reeds op internet staan en er een vinding is.
- De illustraties eerst op internet plaatsen. De ontvanger moet verbinding hebben om de nieuwsbrief te lezen.
- Een klein deel van ontvanger kan geen HTML-formaat lezen.