artikel

Op zoek naar smaak

Horeca

Een culinaire speurtocht naar smaken van wijn en spijs. Dat is de insteek van de gloednieuwe beurs ‘Proeven’ die op 22 en 23 september plaatsvindt in de Beurs van Berlage in Amsterdam. De beoogde beursformule werd op 18 juni alvast uitgeprobeerd op een aantal culinair journalisten. Zij lieten zich onderdompelen in een bonte smaakkermis.

Op zoek naar smaak

Zo heftig als de proeverij op de perspresentatie in juni wordt de nieuwe beurs Proeven niet, verzekerden beursinitiatiefnemers John van de Ven en Jan van Lissum. Op één van de eerste tropische dagen van 2002 zat een twintigtal journalisten binnen in de grote zaal van de Beurs van Berlage letterlijk te zweten. In een bijna lege zaal stonden tafels opgesteld. ‘Het lijkt bijna een eindexamen, ook al is dit net geen sporthal’, merkte een van de deelnemers op.

In totaal kregen de proevers door de koks Frans van Bon (VEN Versmarkt) en Ton Fagel een vijfgangenmenu en een twintigtal wijnen voorgezet. Onder leiding van wijnkenner Van Lissum gingen ze op zoek naar favoriete wijn/spijscombinaties bij achtereenvolgens een bord met hammen, foie gras, dim sums, een kaasplateau en een dessert. Hoe meer gerechten en wijnen er ter tafel kwamen, des te moeilijker het werd. De warmte was daarbij een onwelkome gast. Een keer moest zelfs een hele wijnronde opnieuw worden ingeschonken, omdat de wijn te warm was geworden.

De proeverij moest een indruk geven van wat de bezoekers op 22 en 23 september te wachten staat, zo vertelde Van Lissum. Net als de journalisten moeten zij straks zowel wijnen als spijzen gaan proeven. Dat kunnen ze op eigen houtje doen, maar ook aan de hand van een gids. Verder staat er een aantal workshops op stapel. De nadruk ligt op het ontdekken van smaken.

Niet gekookt
De gerechten op de perspresentatie waren wat luxer en uitgebreider dan ze op de beurs zullen zijn. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat er in de monumentale Beurs van Berlage niet gekookt mag worden. Alleen in de naastgelegen keuken van cateraar Maison Van den Boer zijn gerechten op te warmen. Lastig voor veel food-aanbieders, maar er moet een mouw aan te passen zijn, vindt de beursorganisatie.

Andere lastigheid is de logistiek: het beursgebouw ligt midden in Amsterdam. Bezoekers kunnen makkelijk met de trein komen, maar voor de aanvoer van de stands en producten is het drukke stadsverkeer niet handig. Een transportbedrijf in Diemen verzorgt voor alle standhouders daarom het vervoer naar de Beurs van Berlage. Een idee van John van de Ven, die de hele logistiek onder zijn hoede heeft. Zijn eigen ervaringen op beurzen zijn daarbij uitgangspunt. ‘Ik heb me vaak genoeg geërgerd aan de hoge prijzen en de service bij beurzen’, aldus Van de Ven.

In totaal hoopt de kersverse beursorganisatie op zo’n 1000 bezoekers. ‘Dan is het evenement voor mij al geslaagd’, laat Van Lissum weten. Wat betreft de samenstelling van het beurspubliek verwacht hij dat tweederde bestaat uit consumenten en eenderde uit horecavakmensen. Vooral de maandag moet de horecadag bij uitstek worden.