artikel

Succesvolle promotiecampagne van uw website in 10 stappen

Horeca

Stap 1. Maak een plan om de middelen uit de klassieke media zo goed mogelijk te benuttenStel een lijst samen met daarop diverse media. Onderscheid hierin vak-, regionale- en dagmedia. Maak in uw mailprogramma een adresboek aan voor deze groepen. Plaats per groep de e-mailadressen en contactpersonen van een medium. Voorbeeld Vakbladen en -sites: – […]

Stap 1. Maak een plan om de middelen uit de klassieke media zo goed mogelijk te benutten
Stel een lijst samen met daarop diverse media. Onderscheid hierin vak-, regionale- en dagmedia. Maak in uw mailprogramma een adresboek aan voor deze groepen. Plaats per groep de e-mailadressen en contactpersonen van een medium.

Voorbeeld

Vakbladen en -sites:
- www.zibb.nl/horeca (zibb.horeca@ebi.nl)
- Misset Horeca (horeca@ebi.nl)
- Snackkoerier (red.snackkoerier@ebi.nl)
- Catering Magazine (red.cateringmagazine@ebi.nl)

Dagbladen en landelijke nieuwssites:
- De Volkskrant (redactie@volkskrant.nl)
- NRC (nrc@nrc.nl)
- De Telegraaf (reportage@telegraaf.nl)
- Het Parool (redactie@parool.nl)

Regionale (kabel)kranten, bladen en sites:
Selecteer uw regionaal dagblad, huis-aan-huis krant of regionale omroep.

Stap 2. Bouw in uw site zoveel mogelijk ‘wapens’ om raak te schieten
Voeg zoveel mogelijk trefwoorden toe aan uw site. Kies uw trefwoorden heel gericht en bedenk zoveel mogelijk synoniemen. Deze zogeheten Meta Tags komen van pas bij de werking van zoekmachines. Zie de volgende stap.

Voorbeeld
Bouw de onderstaande HMTL-codes in uw website:
META NAMES=”keywords” CONTENT=”restaurant, Zwolle, snoekbaars, duif, vina cobranza”

Stap 3. Meld u aan bij zoekmachines
Meld u aan bij de betere zoekmachines. In Nederland zijn dat:
- www.ilse.nl
- www.altavista.nl
- www.lycos.nl
- www.track.nl
- www.zoek.nl
- www.google.nl
- www.msn.nl.

De website www.aanmeldservice.nl meldt uw site gratis aan bij bijna tien verschillende Nederlandse zoekmachines, waaronder www.ilse.nl en www.zoek.nl.

Stap 4. Meng u in discussies via Usenet
Reageer op berichten via het discussieplatform van internet: Usenet. Via www.google.nl kunt u zoeken in discussiegroepen. Houd u aan de gedragsregels. Medegebruikers van Usenet kunnen opzichtig reclamemaken niet waarderen.

Voorbeeld:
www.google.nl >> Discussiegroepen >> nl. Discussiegroepen in Nederland >> nl.culinair >> Kies uw Thread Subject en discussiëren maar.

Stap 5. Direct e-mail actie zet aan tot actie
Per e-mail geïnteresseerden informeren over ontwikkelingen in uw bedrijf is een eenvoudige en goedkope manier van promotie. Pas wel op! Ongevraagd e-mailberichten sturen, doet vaak meer kwaad dan goed. Dit zogehete ‘spammen’ werkt niet alleen vaak averechts, maar is ook verboden.Stuur geïnteresseerden dus alleen mailberichten wanneer ze hiervoor goedkeuring hebben gegeven.

Stap 6. Persdiensten bezorgen uw persbericht bij de juiste persoon
Geef uw nieuws door bij persdiensten zoals www.nieuwsbank.nl. Deze persdienst zorgt ervoor dat uw aankondiging in de persoonlijke mailbox terechtkomt van verschillende journalisten.

Voorbeeld
Deze dienst publiceert uw persbericht gratis voor betalende nieuwsbankgebruikers. Voor € 40,- bereikt u alle 4.000 nieuwsbankgebruikers en het jongste persbureau van Nederland Novum. Wilt u dat het ANP uw persbericht opneemt? Dan kan dat tegen bijbetaling van € 140,-.

Stap 7. Links uitwisselen
Deze effectieve manier van bezoekers naar een site te trekken is een ‘must’ in uw promotiecampagne. Een nog doeltreffender wijze is het uitwisselen van advertenties op websites, de zogeheten ‘banners’. Achterhaal de route van uw doelgroep op internet en ruil vervolgens banners met diverse websites.

Voorbeeld
Restaurant De Librije in Zwolle biedt een speciaal Librije-arrangement aan in Hotel Bilderberg voor restaurantbezoekers die willen overnachten. Een link op www.delbije.nl publiceert een verwijzing naar Hotel Bilderberg. Een eenvoudig en doeltreffend staaltje van samenwerken.

Stap 8. Inschrijven bij startpagina’s
Meld u aan bij diverse startpagina’s en gouden gidsen op internet. Veel internetgebruikers beginnen hier hun weg op de digitale snelweg. Denk aan:
- www.startpagina.nl
- www.boogolinks.nl
- www.mijneigenfavorieten.nl
- www.beginthier.nl
- www.zoeken.com

Voorbeeld
Maak de beheerder van de startpagina attent op uw website. In de meeste gevallen kunt u de beheerder bereiken met een e-mailverwijzing onderaan de pagina. Vraag gewoon of de beheerder uw website wil toevoegen en beargumenteer uw verzoek.

Stap 9. Scoor met hitlijsten
‘Hitlijsten’ zijn sites waarop verwijzingen naar andere sites staan gerangschikt. Deze hitlijsten zijn vooral interessant wanneer uw site reeds veel wordt bezocht of goed wordt gewaardeerd. Voorbeelden zijn:
- www.topsitelists.com/bestsites/culinair/topsites.html
- culinairetop50.com.

Stap 10. Schrijf een nieuwsbrief
Haal meer omzet uit uw bestaande klanten door ze met een nieuwsbrief te informeren over aanbiedingen en ontwikkelingen. Met deze eenvoudige en goedkope manier van communiceren geeft u uw eigen tijdschrift uit.

Voorbeeld
Après Skihut Woody’s Purmerend (www.skihutwoodys.nl/purmerend/purmerend/) toont op haar website een invulveld waarmee geïnteresseerden zich gratis kunnen aanmelden voor hun nieuwsbrief.

Conclusie
Zie de promotiecampagne van uw site als een continue proces. Regelmatig onderhoud en opvolging is essentieel bij een succesvolle websitepromotie. Evalueer uw promotieactiviteiten, stuur bij en plan vervolgactiviteiten. Alleen dan kan uw promotiecampagne slagen. Benader uw doelgroep zo actief mogelijk. Verbeter het rendement van uw promotiecampagne door een actieve houding aan te nemen. Plan activiteiten om uw doelgroep te benaderen.